مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

یکی از این جاذبه های تاریخی و شاید مهم ترین شان در استانبول مسجد یا کلیسای ایاصوفیه است

ترکیه همسایه غربی ما ایرانیان است و یکی از مقاصد گردشگری مهم در سطح جهان می باشد. بسیاری از گردشگران از همه جای دنیا به شهر استانبول می روند و ایرانیان نیز به این شهر بسیار سفر می کنند. استانبول از لحاظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی بسیار غنی است و به علت تاریخ طول و درازی که دارد جاذبه های مهمی را از دوره ای مختلف در خود جای داده است.

یکی از این جاذبه های تاریخی و شاید مهم ترین شان مسجد یا کلیسای ایاصوفیه است . این بنای تاریخی نه تنها یکی از جذاب ترین ها در استانبول است بلکه در تمامی جهان نیز شهرت داد و با دیدن آن به جز اینکه یک بنای توریستی را می بینید بلکه در تاریخ نیز گردش خواهید کرد.

مسجد ایاصوفیه

شهر استانبول تاریخ دور و درازی دارد. در حدود 1500 سال پیش این شهر مرکز امپراطوری روم شرقی بود که به نام امپطراطوری بیزانس نامیده می شد و نام آن نیز قسطنطنیه بود. حکومت بیزانس بعد از طلوع مسیحیت این دین را رسمی اعلام کرد و برای گسترش این دین تصمیم به ساخت کلیسایی عظیم گرفته شد تا جهانیان به سوی این شهر جلب کند.

کنستانتین اول  در دوره حکومت خود در سالهای 530 میلادی دستور ساخت کلیسایی بسیار بزرگ را داد . پس در طول مدت حدود 5 سال و با استفاده از کارگران و ممماریی بسیار زیاد که در حدود 10.000 نفر تخمین زده شده اند ، این بنای عظیم ساخته شد.

بنای کلیسا بسیار اعجاب انگیز و چشم گیر بود . ظاهر این کلیسای بسیار بزرگ به صورت بنایی با یک گنبد اصلی و چندین گنبد کوچک تر بود که در زیر و اطراف گنبد اصلی ساخته شدند.

مسجد ایاصوفیه

داخل کلیسا محوطه ای بزرگ برای انجام مراسم مذهبی ساخته شد. اما تاریخ داستانی دیگر برای این کلیسا رقم زد . در سال 1450 میلادی مسلمانان ترک عثمانی به رهبری سلطان محمد فاتح به این شهر حمله کردند و با تسخیر آن امپراطوری بیزانس نیز به پایان خود رسید.

با تصرف شهر نام آن به استانبول تغییر پیدا کرد و مسلمانان شروع به پاکسازی شهر از نمادهای مسیحی نمودند. یکی از این نمادهای مسیحی ایاصوفیه بود که دستخوش این تغییرات شد. بنای کلیسا به مسجد تبدیل شد. چهار مناره بلند به آن اضافه شد. در داخل صحن مسجد نیز نام های چهار خلیفه مسلمانان با تابلوهای بزرگی به دیوار آویخته شد و محیط برای استفاده نمازگزاران تغییر پیدا کرد. تغییرات صورت گرفته و تبدیل کلیسا به مسجد باعث تمسخر اروپاییان شد به همین خاطر بعدتر بنایی عظیم به سبک این کلیسا در روبروی آن ساخته شد که امروزه مسجد سلطان احمد نام دارد.

مسجد ایاصوفیه

در مورد قلعه روملی حصار استانبول بیشتر بدانید

به هر حال این میراث مهم تاریخی در طول حیات خود از بلایای زیادی مثل زلزله، جنگ و آتش سوزی جان سالم به در برد. تا اینکه در دوره جمهوری ترکیه جدید به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد و کاربری آن از مسجد به گردشگری تغییر پیدا کرد و دیگر در آن نماز اقامه نمی شود و امروزه پذیران جمعیت مشتاق گرشگران از تمامی کشورهای جهان است.

به دلیل اینکه این بنا امروزه موزه می باشد مانند مسجد سلطان احمد محدودیت های پوشش اسلامی برای ورود به آن اجباری نیست ولی به هر بهتر است موقع بازدید از این موزه شئونات مذهبی را رعایت کنید .
این بنای تاریخی امروزه در مرکز استانبول اروپایی و در محله سلطان احمد واقع شده است و دسترسی به آن بسیار آسان می باشد. امیدواریم در سفر به استانبول از این مکان تاریخی و جذاب بازدید نمایید و از جذابیت زیاد آن بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *