جاذبه های گردشگری شهر وان ترکیه

جاذبه های گردشگری شهر وان ترکیه

در شهر وان، یکی از توسعه یافته ترین شهرهای آناتولی شرقی، زیبایی های تاریخی و طبیعی زیادی در انتظار کشف هستند. این شهر از اورارتوی ها به جا مانده است. نام وان که پایتخت اورارتویی ها بود در آن زمان «TUŞBA» بود. این شهر قدمتی 7000 ساله دارد، . اولین کسی که این شهر را تأسیس کرد ملکه آشوری سمیرامیس (شمرام) بود. هوریان ابتدا در این منطقه ساکن شدند. سپس اورارتوها، مادها، پارس‌ها، اسکندر مقدونی، مقدونی‌ها، ارمنی‌ها، اشکانیان، رومی‌ها، ساسانیان و بیزانسی‌ها تسلط یافتند. در سال 675 پس از میلاد، اعراب مسلمان این منطقه را فتح کردند، سپس بیزانس، سلجوقیان که آنها را شکست دادند و سپس ایلخانیان، سلایرها، قراقویونلوها، آکویونلوها، صفویان و در نهایت عثمانی بر منطقه تسلط یافتند.

تاریخچه وان

اگر مسیر تعطیلات خود را به آناتولی شرقی تغییر داده اید و قصد سفر به وان را دارید ، مطمئن باشید که زیبایی های تاریخی و طبیعی زیادی در انتظار شماست. وان با گنجینه های منحصر به فرد و فرهنگ ریشه دار خود یکی از مکان هایی است که در کشور ما ارزش دیدن دارد. لیست مکان های دیدنی وان که برای مسافرانی که برای گشت و گذار در وان آماده می شوند آماده کرده ایم، در طول سفر شما را همراهی می کند… برای گزینه های اقامتی، می توانید صفحه هتل های وان ما را بررسی کنید.

وان به عنوان پرجمعیت ترین شهر منطقه آناتولی شرقی با زیبایی های تاریخی، طبیعت منحصر به فرد و تاریخ خود یکی از شهرهای مهم برای بازدید است که میزبان تمدن های بسیاری از جمله اورارتو ( در انجیل به آن پادشاهی وان و نیز پادشاهی آرارات نیز گفته میشده) بوده است. در این صفحه از تورکده می خواهیم در مورد مکان های تاریخی و گردشگری وان که میزبان بزرگترین حوضه بسته آناتولی ( دریاچه وان ) است بگوییم.

جاذبه های گردشگری شهر وان ترکیه

قلعه وان

این بنا توسط پادشاه اورارتویی ساردوری اول در اواسط قرن نهم قبل از میلاد ساخته شد قدمت آن چیزی در حدود 3300 سال است و هم اکنون به موزه تبدیل شده است. قلعه وان که تقریباً پنج کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، پایتخت ایالت اورارتو با نام طوسبا بوده است. این منطقه در گذشته پایتخت بوده و آن را با نام توشپا میشناختند. مقبره‌های صخره‌ای سردوری، سنگر سردور، معبد روباز و دیوارهای شهر وجود دارد. در مدتی که این شهر جزئی از خاک ایران بود یعنی دوره حکومت مادها، هخامنشیان، ساسانیان و سلجوقیان از این قلعه برای نگهبانی و دیدبانی استفاده می شد از این رو در داخل قلعه کتیبه هایی به خط میخی به زبان آشوری وجود دارد که گمان می رود متعلق به سردوری اول باشد. به قلعه وان، قلعه توشپا نیز گفته می شود.
شهر قدیمی وان: محلی است که ترک ها و ارمنی ها تا زمان جنگ جهانی در کنار هم زندگی می کردند شهر قدیمی وان اکنون ویران شده و غیرقابل استفاده است. با این حال، هنوز هم بناهای تاریخی وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید و ببینید. شهر قدیمی وان در جنوب قلعه وان قرار دارد.

قلعه هوساپ

این قلعه در منطقه گورپینار، در 60 کیلومتری مرکز شهر وان، بر اساس کتیبه روی دروازه ورودی قلعه، توسط محمودی سلیمان بیگ در سال 1052 هجری قمری (1643) ساخته شده است. دیوارهای بیرونی قلعه بر اساس ساختار زمین شکل گرفته و با باروهایی که از شرق، شمال و غرب دور آن می چرخند، احاطه شده است. داخل قلعه یک مسجد کوچک، آب انبار، خانه های روستایی و سیاه چال وجود دارد. بال های در آهنی را می توان مانند روز اول دید.
دیوارهای شرقی تا حدی تخریب شده و دیوارهای غربی تا حد زیادی تخریب شده است. برخی از سنگرهای نگهدارنده دیوارها باقی مانده اند، علاوه بر این دروازه های شرقی و غربی به کلی ویران شد. در شمال شرقی قلعه بیرونی یک برج دیده بانی وجود دارد. قلعه با دیوارهای اصلی، سنگرها و برج هایی از شمال، شرق و غرب مستحکم شد و استحکام دومی نیز در شمال شرقی ایجاد شد. ورود به قلعه از دری باز شده در سنگر ورودی در ضلع شمالی نزدیک به وسط انجام می شود. کتیبه، پنجره کور و نقش برجسته شیر در نمای غربی سنگر که به صورت تاجی چیده شده است، پویایی خاصی را ایجاد می کند. سازه های پیچیده ای به نام کاخ محمودی در داخل آن وجود دارد. اینها در ضلع جنوبی قلعه ردیف شده اند. کیوسک دیده بانی در قسمت فوقانی و شرقی، در غرب آن حرمسرا و در غربی ترین انتهای آن یک سلاملیک وجود دارد. مسجد، سیاه چال، تنور و آب انبار از دیگر بناهای قلعه اندرونی است.
این قلعه که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترکیه – ایران از اهمیت استراتژیک برخوردار بود، در اواسط قرن نوزدهم متروک شد. همچنین روستای کوچکی در حومه قلعه تاریخی هوشاپ ساخته شده است که با حفظ و نگهداری تا حد زیادی باقی مانده است.

قلعه هوساپ

قلعه چاووش تپه

این قلعه در روستای چاووش تپه در ناحیه گورپینار وان قرار دارد و در 25 کیلومتری مرکز شهر وان قرار دارد. قلعه پیش از میلاد توسط سردوری بین سالهای 764-734 ساخته شد. این قلعه که در زمان اوج قدرت ساردویی ها ساخته شده محل قرارگیری آن در مسیر تجاری بر اهمیت آن می افزوده. از دهه 1960 کاوش هایی در قلعه چاووش تپه انجام شد که از دو قسمت قلعه بالا و پایین تشکیل شده است. معبدی متعلق به خدای رئیس اورارتویی هالدی و معبد دیگری در فضای باز در قلعه بالایی وجود دارد. در قلعه پایین، معبد Irmusini، آب انبار و ساختمان های کاخ وجود دارد. در کتیبه خط میخی معبد مشخص شد که معبد به نام خدای اورارتویی ایرموسینی ساخته شده است. در قسمت شرقی آن سنگ های مسطح بسیار بزرگ قرار گرفته بود که معبد هالدی خدای اوراتوهاست مشاهده می شود.

دریاچه وان

دریاچه وان یکی از نمادهای وان است که بزرگترین دریاچه ترکیه را در خود جای داده است . این دریاچه که توسط کوه های مرتفع آتشفشانی احاطه شده است، بزرگترین دریاچه سودای جهان با طول 120 کیلومتر است. دریاچه وان که از فوران کوه آتشفشانی نمروت و تجمع آب در دهانه آتشفشانی تشکیل شده است، یک دریاچه آتشفشانی است که در مرزهای تاتون واقع شده است. دریاچه وان که توسط زیبایی های طبیعی بی شماری احاطه شده است، یکی از لذت بخش ترین ایستگاه ها در طول تور شهری شما خواهد بود. همچنین چهار جزیره در دریاچه وان وجود دارد. این جزایر عبارتند از آکدامار، چارپاناک، آدیر و جزیره کوش. دسترسی به تاتوان با کشتی از روی دریاچه وان امکان پذیر است.

دریاچه وان

کلیسای آکدامار

کلیسای آکدامار در جزیره آکدامار، دومین جزیره بزرگ دریاچه وان در جنوب دریاچه واقع شده است و  یکی از زیبایی های منحصر به فرد شهر وان است و به آغتامار و آختامار یا  کلیسای ارمنی Surp Harç  نیز معروف است. توسط شاه گاکیک اول از سلسله واسپوراکان در سال 915 ساخته شده است، یکی از زیباترین نمونه های هنر ارمنی قرون وسطایی به حساب می آید. پس از اینکه در سال 1113 به صومعه تبدیل شد، آن را “کلیسای صلیب مقدس” نامیدند. خدمات حمل و نقل به جزیره توسط کشتی هایی که از منطقه Gevaş حرکت می کنند ارائه می شود.

PERİ BACALARI

هودو نام علمی پدیده ای جغرافیایی است که به ستون هایی از رسوبات آبرفتی که در زیر تخته سنگی قرار دارد گفته می شود. دودکش های جن که مردم محلی آن را «وانادوکیا» می نامند، در روستای یاووزلار ولسوالی باشکاله قرار دارد. دودکش‌های جن وان که در اثر فرسایش صخره‌های پاشیده شده توسط کوه آتشفشانی Yiğit با باد و آب باران پدید آمده‌اند، از جالب‌ترین مکان‌ها هستند. وانادوکیا که دارای تقریباً 17 هزار دودکش جن و همچنین تونل ها و غارهای بسیاری است، 120 کیلومتر با وان فاصله دارد.

PERİ BACALARI

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه که در نزدیکی روستای کاراهان در ناحیه مرادیه وان واقع شده است، مقصدی مکرر برای کسانی است که می‌خواهند خنک شوند، به خصوص در ماه‌های گرم. ارتفاع آبشار حدود 50 متر و عرض آن حدود 80 متر است. آبشار مرادیه که نه تنها با ظاهرش بلکه با گیاهان سبز اطرافش یکی از جاهایی است که ارزش دیدن دارد، در ماه های زمستان یخ می زند. آبشار مرادیه که اغلب در تابستان برای پیک نیک ترجیح داده می شود، مکانی ایده آل برای کسانی است که می خواهند کمپ بزنند. در سفر زمینی اگر از مسیر بزرگان چالدران بگذرید در 88 کیلومتری شهر وان در جاده وان به دوغوبیازیت در 20 کیلومتری جاده تاتوان به این آبشار زیبا خواهید رسید.
موزه وان: در این موزه بخش بسیار مهم که از تمدن اورارتو باقی مانده است به نمایش گذاشته شده است. موزه وان، که در آن نسخه‌های خطی، صنایع دستی و ابزار جنگی قدیمی و همچنین بقایای باستان‌شناسی به نمایش گذاشته می‌شود، در مرکز شهر قرار دارد.

لاله واژگون

نماد غم و اندوه لاله واژگون قدیمی ترین گیاه زینتی شناخته شده از خانواده گیاهان پیازی است که برای بسیاری از ادیان و فرهنگ ها به عنوان نماد غم و اندوه پذیرفته شده و موضوع افسانه ها بوده است. تا پایان قرن نوزدهم به عنوان یک گل منحصر به فرد در سرزمین های عثمانی باقی ماند. لاله وارونه یک گونه بومی متعلق به جغرافیای آناتولی است. طبق افسانه های مسیحی لاله وارونه؛ شاهد مصلوب شدن عیسی مسیح بود. لاله واژگون دردهای بزرگ سرزمین های آناتولی را با افسانه های خود خلاصه می کند.
در دوره عثمانی، لاله به اندازه سنبل و نرگس محبوب شد. امروزه 165 گونه و گونه زیرمجموعه لاله واژگون در جهان وجود دارد.  منطقه تولید باید در ارتفاع 1000 تا 3000 متر باشد. با این حال، تا زمانی که بتوان کنترل دما را به دست آورد، تولید را می توان در مناطق کم ارتفاع انجام داد. خاک باید آفتاب زیادی ببیند و آب را در خود نگه ندارد. برای این منظور زمین شیبدار که جریان را از ارتفاعات تامین می کند مورد نیاز است.

لاله واژگون

5 مکان برای رفتن در پاییز

پل شیطان

پل ساخته شده بر روی رودخانه بند ماهی 17 متر ارتفاع دارد. عرض پل حدود 3 متر است. بر اساس شایعات، این پل به دلیل مرگ یک دسته عروسی که می خواستند به موقع از روی پل عبور کنند، به دلیل باریک بودن پل، “پل شیطان” نامگذاری شد. این پل در قرن 19 ساخته شده است.

پل شیطان

هفت کلیسا

وان شهری است که در طول تاریخ میزبان جوامع بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب مختلف بوده است. به همین دلیل در گردش خود در وان با کلیساها و مساجد زیادی مواجه خواهید شد. کلیسای آکدامار ، سنت. کلیسای بارتولومی ، مسجد کایا چله‌بی ، مسجد حسرف پاشا ، طاق حلیمه هاتون ، گنبد سلیمان بیگ، گنبدهای دوقلو، مقبره گالیپ پاشا حسن بیگ، و مقبره‌هایی که بین این سازه‌ها ارزش دارند
کلیسای ارمنی که در روستای یوکاری باکراچلی، در دامنه کوه ارک قرار دارد، به صومعه سورپ کراس نیز معروف است. از پنج کلیسا در دو گروه، جاماتون اضافه شده به کلیسا، برج ناقوس و کتابخانه تشکیل شده است. خیابان کلیسای جان ویران شده است. هسته اصلی کلیساهای گروه دوم، کلیسای مریم مقدس است که در سال 1021 ساخته شده است. اگرچه گنبد آن تا به امروز باقی نمانده است، اما فضای داخلی آن شامل اتاق هایی است که در گوشه ها قرار گرفته اند.

خانه گربه وان

یکی از نمادهای وان گربه ون است. درمرکز تحقیقات گربه وان دانشگاه Yüzüncü Yıl که میزبان زیباترین گربه های وان است، برای محافظت از گربه های وان در حال انقراض تأسیس شده است. گربه های نر و ماده در اتاق های جداگانه در خانه گربه های وان نگهداری می شوند که در آنجا می توانید گربه های وان را ببینید که با خز سفید و رنگ های متفاوت در هر دو چشم در جهان مشهور هستند. اتاق نگهداری مخصوص گربه های تازه متولد شده نیز وجود دارد و گربه های بیمار نیز در این خانه درمان می شوند.

خانه گربه وان

دریاچه ارچک

دریاچه ارچک که در 30 کیلومتری شرق دریاچه وان قرار دارد، با طبیعت بی نظیرش بهشت پرندگان است. تقریبا نیمی از 450 گونه پرنده در ترکیه در دریاچه ارچک زندگی می کنند. دریاچه ارچک که محل زندگی صدها گونه پرنده مانند فلامینگو، خرچنگ، سهره و اردک تابستانی است، موقعیت مهمی دارد، زیرا یکی از مناطق اسکان و تکثیر پرندگان مهاجر است. دریاچه ارچک که بزرگترین دریاچه بعد از دریاچه وان است نیز مقصدی مکرر برای تماشاگران پرندگان است.

دریاچه ارچک

چشمه های آب گرم

اگر می خواهید به طور همزمان در وان استراحت کنید و شفا پیدا کنید، به شما توصیه می کنیم از چشمه آب گرم Erciş Doğancı، چشمه آب گرم Çatak Şeyh Cürüh، چشمه آب گرم Başkale Kelegom و چشمه آب گرم Başkale Dereiçi دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *