مکان های توریستی ترابزون و جاذبه های دیدنی

مکان های توریستی ترابزون

ترابزون شهر توریست پذیری در منطقه فلات به طور فزاینده ای محبوب است، یک شهر بندری قدیمی و توسعه یافته ترین شهر منطقه شرق دریای سیاه است. قبل از سفر باید اطلاعات کافی از مناطق دیدنی شهر مقصد داشت تا برای زمانبندی دقیق از آن استفاده کرد.

ترابزون شهری در میان ساحل دریای سیاه و کوه های آناتولی

ترابزون که تاریخ آن به قرن چهارم قبل از میلاد باز می‌گردد، در دوره‌های امپراتوری روم و بیزانس توسعه یافت و با فتح فاتح سلطان محمد جزئی از سرزمین‌های عثمانی شد. ترابزون، جایی که سلیمان بزرگ چشمان خود را به جهان گشود، عمارت آتاتورک نیز در آن قرار دارد، جایی که مصطفی کمال آتاتورک وصیت نامه خود را در آن نوشته است.

اگر آماده کشف ترابزون هستید که که پر از جاذبه های گردشگری و تاریخی مانند صومعه سوملا ، که دارای تاریخ 1600 ساله است ، طبیعت سبز و جذاب دریای سیاه، فلات هایی که با زیبایی و بافت تاریخی شهر مجذوب شده است برای چشیدن طعم‌های معروف غذاهای دریای سیاه، با تورکده به این شهر زیبا سفر کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا گوشه ای از زیبایی های این شهر را برای شما بازگو کنیم.

ترابزون که بین دریای سیاه در شمال و کوه های دریای سیاه شرقی در جنوب قرار گرفته است، به شکل تراس هایی از دریا به کوه ها سرازیر می شود. این شهر بندری قدیمی که در طول تاریخ خانه تمدن های بسیاری بوده است، میراث دار تاریخی بسیار غنی و ریشه ای است و همچنین دومین شهر بزرگ منطقه دریای سیاه در میان شهرهای شلوغ ترکیه است. ترابزون که هر ساله تعداد بیشتری از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند. با طبیعت، غنای فرهنگی، ذائقه های محلی مشهور جهانی، توانسته است که جایگاه و شهرت قابل قبولی در میان گردشگران بدست بیاورد.

حمل و نقل به ترابزون

ساده ترین و بی دردسرترین راه برای رسیدن به ترابزون هواپیماهایی است که تقریباً از همه شهرهای ترکیه حرکت می کنند و در فرودگاه بین المللی ترابزون مینشینند، برای کسانی که سفر زمینی را ترجیح می دهند، دسترسی با اتوبوس یا ماشین نیز امکان پذیر است. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید هزینه ای بسیار کم برای حمل و نقل شهری داشته باشید و اگر برای سفر هزینه ی قابل قبولی در نظر گرفته اید با اجاره ماشین می توانید در وقت خود صرفه جویی نمایید.

حمل و نقل به ترابزون

قیمت مقرون به صرفه تعطیلات و تور در ترابزون

اگر قصد دارید که به سفر بروید اما بودجه کمی برای سفر در نظر دارید سفر به ترابزون می تواند انتخاب بسیار درستی باشد. با هزینه مناسبی می توانید در این شهر اقامت کنید و از مکان های تاریخی و تفریحی آن لذت ببرید. از خرید هم غافل نشوید زیرا که یکی از جاذبه های سفر خرید است و در ترابزون با قیمت های مناسب می توانید خرید مناسبی داشته باشید.

مناطق ترابزون

18 منطقه در ترابزون وجود دارد که در سال 2014 به عنوان کلان شهر تقسیم بندی شهری شد.
Akçaabat، Beşikdüzü، Dernekpazarı، Köprübaşı، Maçka، Araklı، Çarşıbaşı، Düzköy، Of، Hayrat، Çaykara، Arsin، Ortahisar، Tonya، Şalpazarı، Sürmene، Yomra، Vakfıkebir

مناطق ترابزون

مکان های تاریخی برای بازدید در ترابزون

قلعه ترابزون که تاریخ ساخت آن به قبل از میلاد برمی گردد، صومعه های متعلق به دوره بیزانس، صومعه سوملا که در فهرست آثارمحافظت شده میراث فرهنگی جهان قرار دارد، مساجد تاریخی، مسافرخانه ها، حمام ها و بازار سرپوشیده ای که در ترابزون ساخته شده است.
عثمانی ها به ترابزون شهر شاهزادگان می گفتند. در زیر به شکل مختصر هر کدام از آثار را معرفی می کنیم.

1. زیبایی حک شده در صخره های مونته نگرو: صومعه سوملا

صومعه سوملا، که در فهرست موقت میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار دارد، در پارک ملی سرسبز دره آلتیندره واقع شده است که در مساحتی حدود 4800 هکتار در منطقه ماچکا در ترابزون گسترده شده است. وقتی صومعه 1600 ساله سوملا را می بینید که در شیب تند Karadağ که 1200 متر بالاتر از سطح دریا است حکاکی شده است، نفس خود را در سنه حبس میکنید و می پرسید: “آنها چگونه این کار را کردند؟”
بر اساس شایعات، در قرن چهارم میلادی، دو کشیش به نام های بارنابا و سوفرانیوس در خواب عیسی را در محل فعلی صومعه می بینند و از آتن به راه می افتند و برای ساختن صومعه به ترابزون می آیند. بر اساس برخی منابع، گمان می رود که صومعه در بین سال های 365 تا 395 ساخته شده باشد.
منظره جاده رسیده به پله های منتهی به صومعه به قدری زیباست که ممکن است نتوانید دل بکنید. اگر عجله ندارید، بگذارید عظمت کوه های سبز روح شما را هیپنوتیزم کند. سفر به این منطقه به گونه ایی است که نمی خواهید به زودی تمام شود.

صومعه سوملا

2. صومعه وازلون

صومعه وازلون، یکی دیگر از مکان های تاریخی واقع در دره آلتیندره است و تخمین زده می شود که در سال 270، یعنی یک قرن قبل از صومعه سوملا، تأسیس شده باشد. وازلون که برای حضرت یوحنا ساخته شده است در مقایسه با صومعه سوملا ساختار بسیار ساده تری دارد.

صومعه وازلون

3. صومعه Peristera (Kuştul – Hızır İlyas).

صومعه پریسترا، واقع در روستای شیمشیرلی در شهر اسیر اوغلو ماچکا، بر بالای صخره ای به ارتفاع سیصد متر ساخته شده است. مردم منطقه این صومعه را در میان کوه های پوشیده از جنگل با نام صومعه هیزیر ایلیا می شناسند.

صومعه Peristera (Kuştul – Hızır İlyas)

4. صومعه کایماکلی AMENAPIRGIÇ (KAYMAKLI).

در سال 1424 میلادی کلیسایی با نام نجات دهنده بر روی تپه بُزتپه ساخته شد. بنابراین شما نقاشی های دیواری قرن هجدهم را بر روی دیوارهای صومعه نزدیک به مرکز شهر ترابزون خواهید دید. زمانی در داخل صومعه ارامنه یک چشمه شیر وجود داشت.

5. صومعه دختران

صومعه دختران که مرمت آن به پایان رسیده و در فهرست فرهنگی دریای سیاه گنجانده شده است شامل یک کلیسا، صومعه و حیاط است که در صخره ای محکم تراشیده شده است. این صومعه که گمان می رود بین سال های 1349 تا 1390 ساخته شده است به صورت دو تراس در دامنه بزتپه مشرف به شهر ایجاد شده است.

صومعه دختران

6. کلیسای آنا (KÜÇÜK AYVASIL).

بنای دیگری که نباید از دست بدهید، کلیسای سه ایوانی بیزانسی است. کلیسای آنا، با نام مستعار کوچولو. از نظر ماندگاری بنا در بهترین شرایط در بین کلیساهای تاریخی ترابزون را دارد.

7. قلعه ترابزون

قلعه ترابزون که برای محافظت از شهر در برابر خطرات ناشی از دریا ساخته شده است، بر روی پایه های قدیمی متعلق به دوره بیزانس ساخته شده است. از سه بخش دژ بالا، دژ میانی و دژ پایین ساخته شده است. گفته می شود این قلعه که یکی از ثروت های تاریخی مهم ترابزون است قدمتش به قرن چهارم قبل از میلاد می رسد.

قلعه ترابزون

8. بازار بدستن

بنای تاریخی عثمانی Bedesten یا بازار سرپوشیده که توسط مادر یاووز سلطان سلیم، گلبهار خاتون ساخته شده است. هنگام بازدید از این بنا، یکی از نمونه های زنده فرهنگ خرید عثمانی، که در آن زمان کالاهای ارزشمندی در آن فروخته می شد، تاریخ شهر، به ویژه روح امپراتوری عثمانی را احساس خواهید کرد.

همچنین رستوران هایی وجود دارد که می توانید طعم های بی نظیر غذاهای ترابزون را در بازار بچشید، جایی که مغازه هایی برای فروش جواهرات طلا و نقره ، پارچه های رنگارنگ، لباس های محلی و دستبندهای مسی وجود دارد.

بازار بدستن

9. شهر تاریخی سافران بولو

شهر تاریخی سافران بولو با عمارت های تاریخی معماری عثمانی زیبایی پنهان دارد. این شهر، در سال 1988 منطقه حفاظت شده شهری اعلام شد و تحت حفاظت قرار گرفت. سافران بولو تا استانبول در حدود ۴۰۰ کیلومتر و تا آنکارا نیز ۲۳۰ کیلومتر است. اگر دوست دارید در خیابان های سنگفرش قدم بزنید، از منطقه قدیمی و محله های تاریخی دیدن کنید، این مکان را از دست ندهید.

شهر تاریخی سافران بولو

10. عمارت آتاتورک

این عمارت که توسط کنستانتین کابایانیدیس در قرن نوزدهم ساخته شد، یکی از توقف‌گاه های تاریخی ضروری تور ترابزون است. آتاتورک برای اولین بار در سال 1924 در عمارت سه طبقه سفید در میان درختان کاج اقامت داشت، در بازدیدهای بعدی خود از ترابزون در اینجا میزبانی میشد. معروف است که او یک سال قبل از مرگش به ترابزون آمد و در مدت اقامت در این عمارت وصیت نامه خود را نوشت. پس از مرگ آتاتورک، این عمارت به خواهرش Makbule Hanim واگذار شد و در سال 1942 از Makbule Boysan خریداری شد و به موزه تبدیل شد.

عمارت آتاتورک

مساجد تاریخی برای بازدید در ترابزون

در ترابزون، در نتیجه تنوع فرهنگی، معماری مساجد متفاوتی دارد، می‌توانید بناهای تاریخی تبدیل شده از کلیسا به مسجد، سازه‌های که نمایانگر ویژگی‌های معماری منطقه‌ای با سقف چوبی در تاریخ معاصر است و مساجد با ویژگی های معماری اولیه عثمانی که توسط سلاطین و پاشاها ساخته شده است را ببینید.

1. مسجد جمعه جدید

مسجد ینی کوما که به عنوان یکی از زیباترین سازه های ترابزون نشان داده می شود، در قرن چهاردهم به عنوان کلیسای سنت یوجنیوس ساخته شد. پس از فتح ترابزون، این مناره توسط خوشنویسان معروف آن دوره تزیین و به مسجد تبدیل شد.

2. مسجد گلبهار خاتون

مسجدی که یاووز سلطان سلیم به یاد مادرش گلبهار خاتون در ترابزون ساخت، جایی که او سلطنت خود را در آن گذراند، از جمله مساجد تاریخی ترابزون است که تا به امروز باقی مانده است. می توانید در باغ مسجد زاویه که ویژگی های معماری اولیه عثمانی را دارد استراحت کنید و سفری کوچک به روح تاریخ داشته باشید.

3. مسجد اسکندرپاشا

آثار سنگی مسجد اسکندرپاشا که به‌عنوان مدرسه و مسجد توسط اسکندر پاشا، که سال‌ها فرماندار ترابزون بوده، ساخته شده است، ارزش دیدن دارد.

4. مسجد بازار

مسجد کارشی که در سال 1839 توسط فرماندار عثمانی کمرالتی ساخته شد، به عنوان بزرگترین مسجد ترابزون در زمان خود مشهور بود. مانند مسجد اسکندرپاشا، مسجد کارشی نیز دارای سنگ کاری باشکوهی است.

مسجد بازار

5. مسجد اورتحیصار فاتح

کلیسای Altınbaşlı Meryem که تخمین زده می شود در سال 914 ساخته شده باشد، در سال 1461 پس از فتح ترابزون فاتح سلطان مهمت به کلیسا تبدیل شد.

مسجد اورتحیصار فاتح

6. مسجد سقفی

اگر می خواهید یکی از زیباترین نمونه های مساجد مسقف منحصر به فرد ترابزون را ببینید که در سال 1874 ساخته شده است، باید از مسجد سقفی دیدن کنید.

مسجد سقفی

نمای پانوراما ترابزون از بزتپه

به دلیل ساختار جغرافیایی، بزتپه، در منطقه اورتاهیسار ترابزون، که از سطح دریا به سمت کوه ها در تراس ها برمی خیزد، تراس تماشایی است که کل شهر را در مقابل چشمان شما نمایان می کند. چای در سماور مسی، شهر زیر پای شماست، بندر و دریای بزرگ سیاه… از تماشای منظره‌ای که خط افق و دریا به هم می‌رسند در حین نوشیدن چای سیر نمی‌شوید.

فلات اوزونگول و پارک طبیعی

عده ای برای دیدن فلات اوزونگول به ترابزون می آیند و از ترابزون نیز دیدن می کنند. وقتی زیبایی باورنکردنی این فلات شگفت‌انگیز طبیعی در میان کوه‌های سرسبز، مهمان‌نوازی گرم مردم شهر با غذاهای لذیذ محلی ترکیب شود، شگفت‌زده خواهید شد.
از آنجایی که این منطقه توریستی ترین منطقه ترابزون است، از اقامت در هتل های این شهر که در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است، از صرف شام با منظره کوهستانی و صرف صبحانه با چای لذت خواهید برد. اگر می خواهید فلات اوزونگول را از دید پرندگان ببینید باید به فلات کارستر بروید که حالت طبیعی خود را حفظ کرده است.
پیاده روی یا پاراگلایدر، بازدید از حوضچه ها، بالا رفتن از عرشه مشاهده از دیگر فعالیت هایی است که می توانید در اوزونگول انجام دهید. بهترین چیز لذت بردن از منظره روی تپه است.

اوزونگول

پارک ها و باغ هایی که باید در ترابزون بازدید کنید

از آنجایی که سفر به دریای سیاه به معنای رفتن به یک سفر به سمت سبزی بی پایان است، هنگام بازدید از مناطق، شهرها، چشمه ها و دره های آن، همیشه احساس می کنید که در یک پارک یا باغ هستید. ما لیستی از پارک های ملی ترابزون را که حتما باید برای شما ببینید، آماده کرده ایم.

1. پارک ملی آلتیندره

دره Altındere، جایی که صومعه سوملا در آن قرار دارد، با منظره ای بی نظیر و هوای پاکی که ریه های شما را پر می کند، پذیرای بازدیدکنندگان خود است. به شما توصیه می کنیم در کافه ای که کنار آب در ورودی دره برپا شده است، بنشینید و از دیدن پارک لذت ببرید.
اگر به پیاده روی علاقه دارید، می توانید با پیاده روی در مسیر جنگلی یا مسیر مرتفع در پارک ملی از مناظر و طبیعت لذت ببرید.

پارک ملی آلتیندره

2. پارک ملی دره زاگنوس

در منطقه اورتاهیسار، جایی که تاریخ با طبیعت ملاقات می کند، یک انتخاب عالی برای کسانی است که می خواهند در ترابزون وقت خود را در فضای باز بگذرانند. شترهای چوبی بسیار بامزه ای در پارک وجود دارد و محیط بسیارعالی برای  عکاسی بوجود آورده است.

پارک ملی دره زاگنوس

3. پارک گیاه شناسی ترابزون

پارک گیاه شناسی، مزین به گل، که چشم انداز آن دائماً با گیاهان فصلی تجدید می شود، گوشه ای آرام است که توسط نیروی انسانی در زیبایی طبیعی ترابزون ساخته شده است.

4. پارک طبیعی چال کمیل

این پارک که کاملا جنگلی است در سال 2011 تحت حفاظت قرار گرفت و پارک ملی اعلام شد.

5. پارک طبیعی دریاچه گلخانه ای

هیچ چیز مانند دراز کشیدن روی چمن سبز کنار دریاچه سرا، که یکی از پارک های محبوب ترابزون است، نیست که گردشگران داخلی و خارجی در ماه های تابستان مدت زیادی را در آن سپری کنند.

6. پارک المپیک

تحسین برانگیزترین پارک ترابزون. علاوه بر تمیزی و نگهداری خوب، می‌توانید خود را در دامان طبیعت رها کنید، در حالی که به صدای آب‌ها گوش می‌دهید از منظره درختان لذت ببرید.

موزه های دیدنی در ترابزون

اگر مکان های تاریخی و موزه های روباز مانند سوملا، قلعه ترابزون، عمارت آتاتورک را دیده اید، اکنون نوبت به موزه های ترابزون رسیده است.

1. موزه ترابزون / عمارت کوستاکی

عمارت کوستاکی ، نمونه منحصر به فرد معماری ایتالیایی در ترابزون، که در آن آثار باستان شناسی و قوم نگاری به نمایش گذاشته می شود، به عنوان یک اقامتگاه توسط بانکدار Kostaki Teophylaktos در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد. معمار ناشناس بیشتر مصالح به کار رفته در ساخت آن را از ایتالیا آورده است.
زمانی که پرتوهای خورشید که از پنجره های بزرگ وارد می شوند، ظرافت معماری را آشکار می کنند.در این موزه شما عکس هایی میگیرید که به عنوان بهترین سفر زندگی شما به یادگار می ماند.

2. موزه ایاصوفیه

همانطور که می توانید تصور کنید، موزه ایاصوفیه در واقع یک کلیسا است. پس از فتح شهر فاتح سلطان محمد، آن را به مسجد تبدیل کردند. ایاصوفیه که امروزه به عنوان موزه بازدید می شود، یکی از نمونه های معماری بیزانسی دوره جوانی است.

موزه ایاصوفیه

3. موزه شهر ترابزون

این موزه که در سال 2017 افتتاح شد، قصد دارد با انتقال تاریخ و میراث فرهنگی ترابزون به نسل های آینده، آیینه شهر باشد. موزه شهر که آثار باستانی گذشته را در فضایی امروزی به نمایش می گذارد، منتظر مهمانان خود است.

زیبایی ها و فلات های طبیعی در ترابزون برای بازدید

فلات اوزونگول که شهرت جهانی دارد، شناخته شده ترین و زیباترین فلات ترابزون است. در لیست زیر سایر فلات های زیبای ترابزون را خواهید دید که به تدریج برای گردشگران جذاب شده است.
•    ارتفاعات منطقه چایکارا; اوزونگول، کارستر، هالدیزن، شکرسو و فلات سلطان مورات.
•    ارتفاعات منطقه ماکا؛ فلات شولما، ماوورا، کراز و لاپازان.
•    ارتفاعات منطقه Akcaabat; فلات هیدیرنبی، کوروچام، کاراداغ، پازارجیک و یالینتاش.
•    فلات تونیا اریکبلی، فلات کوه سیس، فلات چاتما اوباسی و فلات دوزکوی هاچکا اوباسی از دیگر فلات های ترابزون هستند.

کوه زیگانا و هامسیکوی

در سفر به ترابزونی که نمی توانیم با شمردن و نوشتن زیبایی های طبیعی آن بیان کنیم و به زیگانا نرویم غیرممکن است. در حالی که در آن هستید، نمی توانید از دیدن Hamsiköy، معروف به پودینگ برنج، غافل شوید. اگر به زیگانا سفر کرده باشید، اگر طعم برنج خوشمزه Hamsiköy را چشیده باشید، به این معنی است که کار درستی را در سفر ترابزون خود انجام داده اید.

میدان هایی برای بازدید در ترابزون

میدان شهرداری ترابزون در مرکز شهر ترابزون همیشه یکی از نقاط پر جنب و جوش و شلوغ شهر است. میدان تاریخی Chios یک میدان قدیمی است که عمدتاً با مغازه های کوچکی که ادویه جات می فروشند پر شده است.

سواحل ترابزون

اگر قصد دارید در تابستان به ترابزون سفر کنید از زیباترین سواحل دریای سیاه در چارشی باشی، آکچابات و سایر مناطق غافل نشوید
•    of: وبروی کیییجیک، روبروی بیمارستان کیییجیک، شرق کاواکچامی
•    AKÇAABAT : ساحل مرسین، ساحل آکچاکاله، ساحل سالاجیک، ساحل داراچیک
•    CARSIBAŞI : ساحل یوروز، ساحل کرم، ساحل بلدیه
•    ORTAHISAR: ساحل خانوادگی یالینجاک

سواحل ترابزون

دومین غار بزرگ جهان، غار ترابزون چال

غار چال که بهشت زیرزمینی نامیده می شود، دومین غار بزرگ جهان و یکی از جاذبه های گردشگری مورد علاقه ترابزون است. استالاکتیت ها و استالاگمیت ها، آبشارها و برکه های غار که آب از میان آنها می گذرد، تماشاگران را مجذوب خود می کند.

دومین غار بزرگ جهان، غار ترابزون چال

توریسم حرارتی در ترابزون

ترابزون از نظر آبهای چشمه طبیعی معدنی غنی بسیار غنی است. می توان در تابستان و زمستان از آب های شفابخش هتل های حرارتی در مناظر سرسبز ارتفاعات لذت برد.

مسافرخانه ها و حمام های تاریخی برای بازدید در ترابزون

تاشان که توسط اسکندر پاشا در سال 1531 ساخته شد، وکیف هان که توسط خیری به نام حاجی یحیی در سال 1781 ساخته شد و آلاکا هان در منطقه باکرجیلار از کاروانسراهای تاریخی ترابزون هستند.

حمام هشت ستونی در محله پازارکاپی که گمان می رود از دوره سلجوقیان باقی مانده باشد اما دقیقاً مشخص نیست چه زمانی ساخته شده است

فستیوال ها و جشنواره های هایلند که می توانید در ترابزون شرکت کنید

جشن‌ها را در ارتفاعات سرسبز که از بهار شروع می‌شود و در تابستان ادامه دارد را از دست ندهید تا با لباس‌های محلی خود به شکل ارتفاعات به هورون بپیوندید تا با موسیقی دریای سیاه هیجان‌زده شوید، لیستی طولانی از جشن ها و فستیوال ها وجود دارد که ما آن ها را برای شما محبوب کرده ایم.
جشنواره بهار Hıdırellez: آچیسو، شالپازاری در اولین یکشنبه ماه می.

جشنواره های سوگوکسو: ماچکا، فلات لیشر، 7 ژوئیه.
جشنواره فرهنگ و گردشگری سورمنه ، 31 ژوئیه.
جشنواره های سیسداگی ، سالپازاری ، 4 شنبه ژوئیه.
جشنواره فرهنگ و گردشگری اوزونگول، 1 تا 2 تا 3 اوت.
جشنواره بین المللی Maçka-Sumela، هفته اول ماه اوت.
جشنواره های سلطان مورات، چایکارا ، 20 اوت.
جشنواره فلات هانفتر، دوزکوی ، 20 اوت.
جشنواره فرهنگ و هنر ماچکا، 22 تا 23 تا 24 اوت.

جشنواره های ترابزون

خرید در ترابزون

جواهرات طلا و نقره ترابزون، لباس ها و لوازم محلی ترابزون را می توانید از بازار تاریخی Bedesten که به فلزکاری گرانبها شهرت دارد، خریداری کنید. اگر سفر شما اجازه می دهد، دریغ نکنید که خود را در جذابیت پنیرها، عسل ها و کره های محلی غرق کنید.

چه زمانی به ترابزون برویم؟

در چهار فصل می توانید از ترابزون دیدن کنید. در هر زمان از سال زیباست. طعم ترابزون زیر برف در زمستان متفاوت است و طعم ترابزون سرسبز در بهار متفاوت است.در گرمای تابستان می توان در ارتفاعات خنک دریای سیاه به تماشای ستارگان و لذت بردن از سواحل پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *