مکان های دیدنی در استانبول، شهر سلطان ها با هفت تپه

وقتی صحبت از استانبول به میان می‌آید، می‌توان مکان‌های تاریخی و توریستی زیبایی مانند ایاصوفیه، برج دوشیزه، بسفر، جزایر، گالاتا، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ، سلطان احمد، تکسیم، پاساژ چیچک ، پرا، امینونو، سارایبورنو، کاملیکا را نام برد. این تنها بخشی از لیست مکان هایی است که می توانید در استانبول ببینید و ببینید.

قایق بخار، شیرینی های چای، مرغ دریایی، سالپ، قهوه ترک، ماهی راکی، تور بسفر، نان ماهی، لذیذ ترکی، خرید، فسیل، حمام ترکی… اینها محبوب ترین کارهایی هستند که هنگام بازدید از استانبول انجام میشه در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

استانبول یکی از زیباترین شهرهای جهان. برای قرن ها پایتخت دو امپراتوری قدرتمند بیزانس و عثمانی و محل زندگی سلاطین و کاخ ها بوده است. در بادهایی که بر هفت تپه استانبول می وزد، قلب جهان با فرهنگ ها و باورهای گوناگون، اذان برخاسته از مناره های تاریخی با صدای ناقوس ها در می آمیزد. جالب ترین نکته در این شهر قرار گرفتن کلیساها، صومعه ها، مساجد، مدارس، کنیسه ها در کنار یکدیگر است.

استانبول که از دوران باستان به امپراتوری بیزانس و در نهایت با فتح فاتح به امپراتوری عثمانی رسید، دارای غنای فرهنگی و تاریخی است که مانند ندارد و همچنین مکان بسیار ویژه ای است که آسیا و اروپا را با موقعیت بین قاره ای خود وصل می کند. در دو طرف تنگه بسفر و از سه طرف با آب احاطه شده است و دارای زمین شناسی و طبیعتی باشکوه است. این شهر با هوا، فضای جذاب و بافت تاریخی اش، زندگی بی وقفه در خیابان های شلوغش جریان دارد. استانبول در شب  و روز زیبا خواهد بود، بهار متفاوت است، تابستان متفاوت است، زمستان متفاوت است…

استانبول که تاریخ اولین سکونت آن به 600 سال قبل از میلاد می رسد، با شانزده میلیون جمعیت پرجمعیت ترین شهر ترکیه و همچنین با حجم تجاری خود، رگ حیات این کشور است.

تنگه بسفر بین دو طرف آسیایی و اروپایی استانبول امتداد دارد که سواحل شمالی آن رو به دریای سیاه و سواحل جنوبی در مسیر دریای مرمره کشیده شده است.

مناطق استانبول

مناطق سمت اروپایی استانبول

Arnavutköy، Büyükçekmece، Küçükçekmece، Avcılar، Çatalca، Sarıyer، Bağcılar، Esenler، Silivri، Bahçelievler، Esenyurt، Sultangazi، Bakırköy، Eyüp، Şişli، Bayrampaşa، Fatih، Zeytinburnu، Beşiktaş، Gaziosmanpaşa، Beylikdüzü، Güngören، Beyoğlu، Kağıthane،

مناطق جانبی آسیایی استانبول

Adalar، Pendik، Ataşehir، Sancaktepe، Sultanbeyli، Beykoz، Ümraniye، Kartal، Çekmeköy، Tuzla، Üsküdar، Kadıköy، Şile، Maltepe

مکان های تاریخی برای بازدید در استانبول

شبه جزیره تاریخی  یکی از مکان های دیدنی استانبول و دارای ویرانه های دوران پیش از مسیحیت است. قسطنطنیه به نام امپراتور کنستانتین در دوره بیزانس نامگذاری شده است و اینجا استانبول، پایتخت امپراتوری عثمانی است.

1. کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی که به مدت چهار قرن مرکز دولتی امپراتوری عثمانی بود، هر ساله با باغ های سرسبز، حیاط ها، معماری باشکوه و محیطی خوش بو تاریخ مورد بازدید هزاران گردشگر قرار می گیرد.

بخش هایی از کاخ توپکاپی

باب-همایون، اولو، بابوسلام ، سرای همایون به شکل یک قصر داخلی است. کاخ توپکاپی توسط فاتح سلطان محمد در سال 1478 بین ایاصوفیه و سرای بورنو ساخته شد و امروزه به عنوان موزه برای بازدید عموم باز است همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

موزه تاریخ پانوراما 1453، واقع در داخل کاخ توپکاپی قرار دارد و اولین موزه کاملاً پانوراما در جهان است. در آن فتح استانبول توسط فاتح سلطان مهمت ثبت شده است.

کاخ توپکاپی استانبول

2. مسجد ایاصوفیه استانبول

پس از خروج از کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه استانبول مکان تاریخی بعدی است که نباید بازدید از آن را از دست داد. ایاصوفیه که پیش از این دو بار ویران شده بود برای سومین بار در همان مکان ساخته شد، پس از فتح استانبول توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شد. هنر معمار سینان به گنبد بزرگ ایاصوفیه اضافه شده است که با ساختار نوع بازیلیکای گنبدی خود نقطه عطفی در معماری است. گنبدی که چندین بار به دلیل پهن بودن آن فروریخت اما ایاصوفیه تا به امروز حفظ شده است. مردم از سراسر جهان هر روزه برای بازدید از این مکان تاریخی در مقابل ان صف های طولانی تشکیل می دهند.

مسجد ایاصوفیه استانبول

3. بازار بزرگ

این بازار با نام مستعار بازار بزرگ، شبیه یک هزارتوی جادویی رنگارنگ است که زمانی مشهورترین مرکز فلزکاری گرانبها بوده و بزرگترین بازار سرپوشیده و پربازدیدترین جاذبه گردشگری جهان است. بازار بزرگ که از دو بازار سرپوشیده تشکیل شده و نزدیک به 4000 مغازه واقع درخیابان 66 ، بین بیازیت، مرجان و نوروسمانیه قرار دارد. توسط فاتح سلطان مهمت در سال 1460 ساخته شد.
بازار بزرگ، مرکز تجارت و پول، که عمدتاً صرافان و بازرگانان غیرمسلمان در دوره عثمانی در آن فعالیت داشته اند، سنت تجارت را در این بازار به وجود آوردند.  بازار بزرگ استانبول، مرکز خرید شماره یک در جهان است، به خصوص وقتی صحبت از فرش های دستباف و قیمتی ترکیه، جواهرات خاص و سنگ های قیمتی به میان می آید.

4. آب انبار بازیلیکا استانبول

دلیل اینکه آب انبار باسیلیکا(به نام کاخ باسیلیکا نیز شناخته می شود)، به عنوان یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی استانبول شناخته می شود، ستون های آب انبار غول پیکری است که توسط امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس، به زیبایی و شکوه یک قصر ساخته شده است. تخمین زده می شود که مجسمه دو سر وارونه مدوسا که با زیبایی باشکوهی هنگام قدم زدن در اطراف آب انبار خواهید دید متعلق به هنر مجسمه سازی دوره روم است. اگر در این فضای جذاب که میزبان رویدادهای مختلف است یل کنسرت در آن برگزار میشد، به شما توصیه میکنیم که آن را از دست ندهید.

آب انبار بازیلیکا استانبول

5. میدان اسب

این میدان که در دوره بیزانس به عنوان هیپودروم استفاده می شد، پس از فتح استانبول توسط فاتح به میدان اسب تغییر نام داد. این میدان بازمانده از جمله دوره ماقبل تاریخ، زمانی که کاخ بیزانس در شمال وایاصوفیه در جنوب قسطنطنیه ایجاد شد. در دوره ای که امپراتوری عثمانی آن را با کاخ ها، حمام ها، فواره ها و مساجد احاطه کرده بود، مهم ترین میدان استانبول بود.  این میدان که بسیاری از آثار تاریخی و مکان‌هایی مانند ایاصوفیه، مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا، ابلیسک، ستون مار و فواره آلمانی در آن قرار دارد، یک منطقه تاریخی است.

6. ستون ÇEMBERLITAŞ

ستون تاریخی به ارتفاع 57 متر در میدان چمبرلیتاش 1700 سال پیش در معبد آپولون رم برچیده شد و به افتخار امپراتور کنستانتین اول در مکان کنونی خود ساخته شد.

7. سیاه چال های یدیکول استانبول

سیاه چال‌های یدیکول متعلق به دوره بیزانس که به قلعه یدیکول نیز معروف است، بزرگترین موزه روباز استانبول است. در واقع این بنا به عنوان سیاه چال ساخته نشده است، بلکه توسط امپراتور بیزانس تئودوسیوس برای پذیرایی و میزبانی از مهمانان مهم خود، پادشاهان مهمان و درباریان ساخته شده است. از تماشای دریای آزاد و استانبول از قلعه که چشم انداز سرسبز باغ های معروف Yedikule را زیر پای شما نمایان می کند، سیر نمی شوید. در حالی که دراین موزه هستید، منظره باغ های میوه را از دست ندهید.

سیاه چال های یدیکول استانبول

8. کاخ دولما باغچه استانبول

می‌توان گفت کاخ دولما باغچه، مشرف به تنگه بسفر، انعکاس هنرعثمانی‌ها در مدرن‌سازی است که در قرن نوزدهم در سراسر شهره شده بود. سلطان عبدالمجید اول دستور ساخت این کاخ زیبا و پر زرق و برق اروپایی را در سال 1843 صادر کرد. کاخ دولما باغچه که یکی از آثار باشکوه معماران معروف خانواده بالیان در استانبول است، به دلیل اینکه محل درگذشت مصطفی کمال آتاتورک است نیز ارزشمند است.
هنگام بازدید از اتاق هایی که در آن اقلام ارزشمندی از سلسله عثمانی به نمایش گذاشته شده است و در میان گل های رنگارنگ و حوض های مرمری در باغ سرسبز قصر با منظره بسفر، پرسه می زنید با خود فکر میکنید «بدی و زشتی حرام است. اینجا، فقط چیزهای زیبا را می‌توان اینجا پیدا کرد.» انگار می توانید صدای سلطان عبدالمجید را بشنوید.

کاخ دولما باغچه استانبول

9.برج گالاتا استانبول

برج گالاتا که در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است و منظره ای باشکوه دارد که می توانید استانبول را از بالای آن 360 درجه ببینید. این برج که در تابستان و زمستان بازدیدکنندگان صف های طولانی در مقابل آن تشکیل می دهند، در سال 528 به عنوان برج فانوس دریایی ساخته شد. برج گالاتا یکی از نمادهای مهم استانبول یکی از قدیمی‌ترین برج‌های جهان است.

برج گالاتا استانبول

10. مدرسه یونانی فنر استانبول و مدرسه سرخ

مدرسه یونانی فنر استانبول از جمله مدارس ارتدوکس یونانی می باشد که در ارتفاع بسیار زیاد به کل محله فنر اشراف دارد و قدمت ساخت آن به سال 1454 برمی گردد. افرادی برجسته از خانواده های یونانی، بلغاری و امپراطوری عثمانی در این مدرسه به تحصیل پرداخته اند. طراحی و معماری این ساختمان باشکوه به گونه ای می باشد که می توان به راحتی سبک معماری دوران ارتدوکس را در آن مشاهده نمود.

مدرسه یونانی فنر استانبول و مدرسه سرخ

11. کنیسه اهریدا (اوهرید)

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی که می‌توانید در خیابان‌های رنگارنگ نوستالژیک منطقه تاریخی بالات در ساحل شاخ طلایی به گشت و گذار خود اضافه کنید، کنیسه اهریدا است.همچنین سکوی نماز معبد یهودی قرن پانزدهمی آن که شبیه کمان یک کشتی است ارزش دیدن را دارد.

مکان های تاریخی برای بازدید در سمت آناتولی

پس از بازدید از شبه جزیره تاریخی و شاخ طلایی در ادامه به بازدید از مکان های تاریخی استانبول به قسمت آناتولی می پردازیم.

1. ایستگاه قطار حیدرپاشا استانبول

یکی از سازه های معماری باشکوه استانبول، ایستگاه حیدرپاشا است که توسط استادان سنگ ایتالیایی و معماران آلمانی ساخته شده است. جدا از زیبایی منظره کشتی، آیا دوست ندارید از ایستگاه دیدن کنید، به سکوت ایستگاه گوش کنید از شیشه های رنگی و روح زمان؟
ایستگاه قطار حیدرپاشا، یکی از مکان‌های ضروری فیلم‌های خانوادگی سینمای یشیلچام با موضوع مهاجرت، مکانی عالی برای عکاسی و عکس‌برداری است.

در مورد جاذبه های گردشگری شهر وان ترکیه بیشتر بدانید

ایستگاه قطار حیدرپاشا استانبول

2. برج دختر در استانبول

برج با شکوه دختر در وسط تنگه بسفر یکی از قدیمی ترین سازه های استانبول است و تاریخچه آن به چهار قرن قبل از میلاد می رسد. شایعات زیادی در مورد این برج عجیب و غریب وجود دارد که دوره های رومی، بیزانسی و عثمانی را به خود دیده است. می توانید برج را از Salacak در Üsküdar تماشا کنید یا در رستوران زیبای برج شام بخورید.

برج دختر در استانبول

3. قلعه آناتولی استانبول

این دو قلعه که عثمانی ها برای محافظت از شهر در جریان مبارزات بزرگ برای فتح استانبول ساخته اند، در باریک ترین قسمت بسفر در مقابل یکدیگر قرار دارند. قلعه آناتولی توسط یلدیریم بیازیت در سال 1395 قبل از فتح استانبول ساخته شد.
قلعه روملی که توسط فاتح سلطان مهمت در 15 آوریل 1452 درست در مقابل قلعه آنادولو ساخته شد، در اوت 1452 تکمیل شد و فاتح استانبول آن را تصرف کرد. با تور بسفر می توانید از قلعه های آناتولی و قلعه روملی حصار عبور کنید و اگر نمی خواهید به نگاه از دور بسنده کنید می توانید از آن دیدن کنید.

قلعه آناتولی استانبول

4. مدرسه علمیه ارتدکس HEYBELIADA استانبول

حوزه علمیه که در میان جنگل های سرسبز جزیره سر برافراشته، یکی از مکان های تاریخی چشمگیر است که حتما باید از آن دیدن کنید. کلیسای Hagia Triada که در قرن نهم ساخته شد، بعداً به ساختمان مدرسه تبدیل شد. این کالج که در تپه امید واقع شده است، یکی از قدیمی ترین آکادمی های الهیات برای تربیت روحانی است.

مدرسه علمیه ارتدکس Heybeliada استانبول

5. کلیسای ایا یورگی استانبول

کلیسای ایا یورگی، واقع در بالاترین نقطه بویوکادا، به عنوان کلیسایی که در آن آرزوها برآورده می شود، شهرت دارد. کسانی که سعی می کنند از کلیسایی که هر ساله در 23 آوریل هزاران نفر از آن بازدید می کنند، بدون شکستن طنابی که از قرقره در دستان خود رها می کنند، بالا بروند، با رسیدن به قله آرزوهای خود را نیت می کنند و در کلیسا شمع روشن می کنند.
ایا یورگی کلیسایی کوچک و متوسط است، اما تپه ای که کلیسا در انتهای جاده آن قرار دارد با چشم اندازی بی نظیر بازدیدکنندگان خود را مجذوب خود می کند.

کلیسای ایا یورگی استانبول

مساجد تاریخی در استانبول

مساجد باشکوهی که توسط سلاطین عثمانی و سلاطین معتبر ساخته شده اند، متمایزترین و ارزشمندترین نقوش بافت فرهنگی و تاریخی استانبول هستند. آثار گرانبهای استاد بزرگی چون معمار سنان که شهر را زینت می دهد، مساجد زیبا با رنگ های اروپایی ساخته شده توسط خانواده بالیان، معماران غیر مسلمان کاخ و بسیاری موارد دیگر…

1. مسجد سلیمانیه استانبول

معمار سینان ساخت مسجد و مجتمع سلیمانیه را که آن را کار کاوشگری خود می نامید در سال 1551 آغاز کرد و در سال 1557 به پایان رساند و ادعا کرد که تا آخرالزمان ویران نخواهد شد. سلیمانیه که نماد شکوه سلیمان بزرگ است که دو سوم جهان را فتح کرد، مانند سلطانی پیروز بر تخت سلطنت خود در خط الراس شاخ طلایی به نظر می رسد. سلیمانیه شاهکاری در میان مساجد سلاطینی است که توسط اعضای کاخ در استانبول ساخته شده است.

مسجد سلیمانیه استانبول

2. مسجد ایوپ سلطان استانبول

مسجد ایوب سلطان که پس از فتح استانبول ساخته شد، یکی از مراکز مذهبی مهمی است که سلاطین عثمانی در آن نماز جمعه را برپا می‌کردند، شاهزادگان قبل از لشکرکشی همراه با مردم و مقامات دولتی شمشیر می‌بستند و به عبادت می‌پرداختند.
در این مسجد مقبره ایوب سلطان قرار دارد، از جمله مساجد تاریخی است که در هر فصل از سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. به خصوص در ماه رمضان به شدت مورد بازدید قرار می گیرد.

مسجد ایوپ سلطان استانبول

3. مسجد فاتح استانبول

مسجد و مجتمع فاتح که یکی از هفت تپه استانبول است و به کولیه بزرگ نیز معروف است، اولین مسجد اسلامی استانبول است که توسط فاتح سلطان محمد ساخته شده است. جدا از مکان‌های مقدس بسیاری در اطراف آن، وقتی از شاخ طلایی نگاه می‌کنید، در مجاورت قزل مکتپ و پاتریارک یونانی فنر قرار دارد.

مسجد فاتح استانبول

4. مسجد سلطان احمد استانبول

این مسجد که در داخل مرزهای شبه جزیره تاریخی و در مجاورت ایاصوفیه قرار دارد، که در دنیا به مسجد آبی معروف است، توسط مهمت آقا، شاگرد معمار سینان ساخته شده است.

مسجد آبی که اولین مسجد با شش مناره است که در ساخت آن از کاشی های ایزنیک استفاده شده ، برای سلطان احمد اول، سلطان عثمانی، که در جوانی درگذشت، ساخته شد.

مسجد سلطان احمد استانبول

5. مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی که با نام مسجد بویوک مکیدیه نیز شناخته می شود، در سال 1853 توسط سلطان عبدالمجد  در محله بشیکتاش ساخته شد. با سبک ساختمان‌های نئوباروک . با اضافه شدن پل بسفر به موقعیت ساحلی آن، مناظر کارت پستالی در هر زمانی از روز قابل مشاهده است.

مسجد اورتاکوی استانبول

6. مسجد عرب

مسجد عرب، در جاده گالاتا به کاراکوی، اولین مسجد استانبول است. این مکان مقدس که تخمین زده می شود در سال 717 ساخته شده باشد، بعداً به کلیسا تبدیل شد و پس از فتح استانبول دوباره به عنوان مسجد استفاده شد.

7. مسجد جدید ینی جامی استانبول

مسجد ینی که در مجاورت بازار ادویه جات قرار دارد و پذیرای کسانی است که از طریق پل گالاتا با کبوترانی در پله های آن به امینونو می آیند، از جمله مساجد تاریخی است که نماد استانبول شده است.

مسجد جدید ینی جامی استانبول

8. مسجد محرمه سلطان

این مسجد که در اوسکودار و با امضای معمار سینان، از طرف محریمه سلطان به دستور سلیمان بزرگ ساخته شد.

9. مسجد جامع عتیق سلطان

مسجد و مجتمع عتیق سلطان، ساخته شده در سال 1583، آخرین اثر بزرگ معمار سینان است. در این مجموعه بخشهایی مانند مدرسه، حمام، لژ دراویش، کاروانسرا و بیمارستان وجود دارد که در محوطه بسیار وسیعی ساخته شده است. توصیه می کنیم حتما این اثر باشکوه که با چنارهای کهنسال باغش تزئین شده است را ببینید و با یکی از امضاهای سینان در استانبول آشنا شوید.

10. مسجد ملازیرک

فهرست مهم‌ترین مساجد تاریخی استانبول را با مسجد ملازیرک تکمیل می‌کنیم که با شباهتش به مسجد ایاصوفیه جلب توجه می‌کند.

تپه ها و پارک های دیدنی در استانبول

جاذبه های توریستی استانبول را با تراس های دیدنی ادامه می دهیم که در آن می توانید مناظر خیره کننده استانبول را تماشا کنید.

1. تپه پیر لوتی استانبول

تپه ای با منظره شاخ طلایی که با تله کابین می توان به آن رسید، نام خود را از نویسنده فرانسوی پیر لوتی گرفته است. در قهوه خانه ای که مشرف به شاخ طلایی است و دور تا دور آن را درختان احاطه کرده است، می توانید چای یا قهوه ترک را با کف فراوان در یک لیوان کمر نازک بنوشید.

تپه پیر لوتی استانبول

2. تپه یوشا

تپه یوشا با ارتفاع 201 متری از سطح دریا یکی از مرتفع ترین تراس های استانبول است. می توانید قلعه یوروس را در شمال قله در منطقه Anadolu Kavağı Beykoz ببینید.  یوشوا که در زبان عبری به معنای “خدا نجات است” نام شخصی است که روی تپه دراز کشیده است. در شایعه آمده است که یوشع نبی با حضرت موسی به راه افتاد و به بسفر آمد، اما وقتی در اینجا درگذشت، نبوت به حضرت موسی رسید.

4. تپه بزرگ CAMLICA

تپه Camlica، محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین تپه مشاهده‌ای که هنگام صحبت از مناظر به ذهن خطور می‌کند، هنوز یکی از پرطرفدارترین تراس‌های تماشای استانبول است.

5. تپه کاملیکا کوچک

ارتفاع تپه ای که برج تلویزیونی و تراس دیدبانی Küçük Çamlıca بر روی آن ساخته شده است، 230 متر از دریا فاصله دارد. ارتفاع این برج که قرار است به بهره برداری برسد 365 متر است. کاخ های کوچک Camlica، بر فراز بیشه سرسبز پر از گل، از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری این منطقه هستند.

تپه کاملیکا کوچک

6. پارک ملت

از تماشای تنگه بسفر از پارک درختی اولوس، گرفتن عکس های فوق العاده، تماشای نورهای شهر در عصرهای تابستان و گوش دادن به صدای آن لذت خواهید برد.

7. پارک گلخانه استانبول

پارک تاریخی گلخانه که در سال 1912 افتتاح شد، در یک منطقه بسیار بزرگ بین Sarayburnu و کاخ توپکاپی گسترده شده است. اکیداً به شما توصیه می کنیم که از پارک گلخانه دیدن کنید که در هر فصلی از سال بویژه در فصلی که گل های لاله شکوفا می شود.

پارک گلخانه استانبول

8. پارک ییلدیز استانبول

حتما باید از ویلای چادری و عمارت مالتا که در جنگل های تاریخی ییلدیز در بشیکتاش یکی از زیباترین پارک های استانبول واقع شده است دیدن کنید.

پارک ییلدیز استانبول

9. پارک امیرگان استانبول

باغ امیرگان، یکی دیگر از باغ های بهشتی دلربا در منطقه ساریر قرار دارد. این پارک در هر زمان از روز و در هر فصل از سال زیباست. اگر صبحانه خوردن بیرون از منزل را دوست دارید، می توانید این زیبایی باشکوه را با شادی صبحانه تاج گذاری کنید.

پارک امیرگان استانبول

10. پارک طبیعی پولونزکوی استانبول

پارک طبیعی پولونزکوی با فضای سبز وسیع خود که استانبولی ها در تعطیلات آخر هفته، تابستان و زمستان به آن هجوم می آورند، مکان مناسبی برای کسانی است که می خواهند یک روز را در دامان طبیعت بگذرانند، خوش بگذرانند و زمانی را با خانواده و عزیزان خود بگذرانند. این پارک مخصوص پیکنیک است.

پارک طبیعی پولونزکوی استانبول

موزه هایی که در استانبول باید ببینید

استانبول دارای موزه های برجسته بسیاری است که میراث فرهنگی و تاریخی غنی خود را به نمایش می گذارند. می توان ردپای تاریخ را دنبال کرد و در موزه های دولتی و خصوصی با معاصران آشنا شد. درادامه با ما همراه باشید.

1. موزه باستان شناسی استانبول

در موزه باستان شناسی استانبول که توسط نقاش معروف ترک عثمان حمدی بیگ به عنوان موزه امپراتوری تأسیس شد، می توانید سارکوپاژ اسکندر و لوح سنگی را که قدیمی ترین معاهده شناخته شده، پیمان کادش، بر روی آن نوشته شده است را ببینید.

موزه باستان شناسی استانبول

2. موزه هنرهای ترکی-اسلامی

موزه هنرهای اسلامی در کاخ ابراهیم پاشا، واقع در میدان معروف اسب شبه جزیره تاریخی، آخرین موزه ای است که در دوره عثمانی با نام موزه هنرهای ترکی-اسلامی افتتاح شد. این موزه که در آن زمان در مجموعه سلیمانیه بود، بعداً به مکان فعلی منتقل شد و نام آن به موزه هنرهای اسلامی تغییر یافت. از بنی امیه تا عباسیان، از ممالیک تا فاطمیان، از سلجوقیان تا عثمانی ها، این موزه آثار ارزشمند و آثار مقدس فرهنگ ترکی-اسلامی را به نمایش می گذارد.

3. موزه هنر مدرن استانبول

استانبول مدرن چهره هنر معاصر استانبول است. اگر می خواهید از نمایشگاه های دائمی و موقت که در آن هنرمندان ملی و بین المللی گرد هم می آیند بازدید کنید، می توانید از ساختمان مدرن استانبول در شیشانه دیدن کنید.

موزه هنر مدرن استانبول

4. موزه چورا استانبول (موزه کاریه)

می توانید بهترین نمونه های هنر روم شرقی را در استانبول در ساختار معماری موزه چورا و در نقاشی های موزاییک و نقاشی های دیواری به سبک دیوارهای آن بیابید.

موزه چورا استانبول (موزه کاریه)

5. موزه پرا استانبول

نقاشی معروف مربی لاک پشت یکی از آثار منحصر به فرد مجموعه موزه خصوصی پرا در تقسیم تپه باشی است . علاوه بر این، موزه پرا که هر ساله در آن نمایشگاه های مختلف برگزار می شود، میزبان رویدادهای مختلفی نیز می باشد.

موزه پرا استانبول

6. موزه رحمی کوچ

این موزه که با حمایت تاجر رحمی کوچ تأسیس شد، در منطقه هاسکوی در ساحل شاخ طلایی قرار دارد. این موزه که در آن هواپیماها، اتومبیل ها، وسایل نقلیه قدیمی ارتباطی و حمل و نقل به نمایش گذاشته شده است، یکی از پربازدیدترین موزه های استانبول است. بسیار خوشحال خواهید شد که موزه رحمی کوچ را که مخصوصاً مورد علاقه کودکان مدرسه ای است، در فهرست خود قرار داده اید، زیرا این موزه دارای دنیای بسیار رنگارنگی است که تاریخ معاصر را روشن می کند.

7. موزه لژ گالاتا مولوی

اقامتگاه گالاتا مولوی در بی اوغلو یک موزه ساده است که علاقه مندان به فرهنگ صوفی می توانند از آن بازدید کنند. ممکن است بخواهید ساعت ها در باغ کوچک اما آرام  آن بنشینید، جایی که دست نوشته ها و اشیاء متعلق به فرهنگ صوفیانه به نمایش گذاشته شده است.
همچنین؛ می توانید موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی، موزه فرش، موزه نیروی دریایی را به لیست خود اضافه کنید.

زیبایی های طبیعی استانبول در انتظار کشف

آیا آماده کشف زیبایی های طبیعی پنهان استانبول هستید ……………

1. قفل ساز

جنگل و دریا در Çilingoz، شهری در Çatalca که به خاطر روستاهای زیبایش مشهور است، در هم تنیده شده اند. همچنین می توانید از روستاهای دیگر نزدیک به Çilingoz دیدن کنید، جایی که از حیات وحش محافظت شده ای دارد.

3. مارمارا پارک استانبول

پارک طبیعی مارمارا در جنگل یک خلیج کوچک مشرف به ساحل دریای سیاه است. ساحل شنی برای گذراندن وقت در کنار دریا در تمام طول روز مناسب است. ماهیگیری و پیک نیک در جنگل، رها کردن خود را در آبهای خنک در زمانی که از گرما غرق می کنید، شیرین ترین قسمت برنامه گشت و گذار در طبیعت بکر استانبول است.

4. غارهای اینجغیز

غارهای اینجغیز در چاتالکا یک سکونتگاه باستانی است، یعنی غارهایی که توسط انسان حک شده است. یکی از زیبایی های طبیعی که برای کسانی که دوست دارند رد پای انسانیت را در طبیعتی سرسبز دنبال کنند جذاب خواهد بود…

5. الماس بورنو

جنگل پشت سر شما، دریای سیاه در مقابل شما، یک یارو کوچک آرام الماسبورنو در بیکوز. غروب خورشید بر فراز صخره ها نیز فوق العاده است…

6. جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد، ریه های شهر، یکی از معروف ترین زیبایی های طبیعی استانبول است. همچنین می توانید در مسیرهای طولانی پیاده روی و دویدن دوچرخه سواری کنید. در منطقه پیک نیک، جایی که حتی در زمستان هم با کمپ افراد رو به رو می شوید، جایی است که می توان گفت که تمام استانبول در تابستان با هم به تفریح می پردازند. همانطور که به عمق جنگل می روید، با حیات وحش روبرو می شوید و در آغوش طبیعت دست نخورده احساس تازه شدن می کنید.

جنگل بلگراد استانبول

7. درختستان آتاتورک استانبول

درختستان آتاتورک، در مجاورت جنگل بلگراد، یک موزه باشکوه است، یک پارک ترکیبی جنگلی که ترکیبی از زیبایی طبیعت و هنر انسان است، و توصیه می کنیم اگر به استانبول سفر داشتید، آن را ببینید، حتی اگر زیبایی کاملاً طبیعی نداشته باشد.

درختستان آتاتورک استانبول

میدان های استانبول

1. میدان تقسیم استانبول

میدان تقسیم که در میان میادین معروف جهان به نمایش درآمده، البته در راس این فهرست قرار دارد.

میدان تقسیم استانبول

2. میدان سلطان احمد

میدان تاریخی سلطان احمد که در دوره بیزانس به نام هیپودروم و در دوره عثمانی به میدان اسب معروف بود، بدون شک یکی از محبوب ترین میدان های استانبول است.

میدان سلطان احمد

3. میدان اورتاکوی

از نشستن در میدان اورتاکوی مشرف به دریا، مملو از کبوتر، که به زیبایی چنار بزرگ و مسجد اورتاکوی در وسط مزین شده است، سیر نمی شوید.

میدان اورتاکوی

4. میدان سالاجک

اگر می خواهید برج دوشیزه و غروب خورشید را تماشا کنید، باید به میدان سالاکاک به سمت اوسکودار بروید.

5. میدان امینونو

پله های کبوتری مسجد جدید و دروازه آن به دنیای جادویی بازار بزرگ در میدان امینونو قرار دارد. همیشه شلوغ، یکی از میدان های قدیمی که روزانه هزاران نفر رفت و آمد می کنند.

همچنین ؛ میدان باکرکوی، میدان بشیکتاش، میدان بیازیت، میدان کادیکوی و میدان ینیکاپی از دیگر میدان های بزرگ استانبول هستند.

میدان امینونو

هزار و یک راه سرگرمی در استانبول

شما می توانید انواع سرگرمی ها را برای همه سنین در استانبول پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید با خانواده خود در شهربازی ها و شهربازی ها به تفریح بپردازید و با فرزندان خود بازی کنید.

1. شهربازی اسفانبول

شهربازی ای که حس دیزنی لند را به استانبول می دهد و مورد علاقه کودکان و جوانان است. در مرکز خرید اسفانبول در منطقه ایوپ واقع شده است.

شهربازی اسفانبول

2. مینیاتورک

پارک فرهنگی و تفریحی مینیاتورک، «مدل کوچکی از کشور» که توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند، موزه ای در فضای باز است که در زمینی به مساحت 60 هزار متر مربع در ساحل شاخ طلایی تأسیس شده است. . این یک مقصد فوق العاده است که در آن می توانید مدل های 1/25 از 122 اثر را در سه دسته اصلی مشاهده کنید: مصنوعات استانبول، مصنوعات آناتولی و مصنوعات خارج از کشور.

مینیاتورک

3. مویپارک

برای کودکان و بزرگسالان در هر سنی که عاشق بازی هستند، مویپارک در مرکز خرید استانبول است.

4. شهربازی های لونا

شهربازی‌ها که هنوز هم مکان‌های تفریحی مورد علاقه کودکان و کسانی است که با بچه‌ها مانده‌اند، یکی از سرگرمی‌های کلاسیک در فضای باز در استانبول هستند. شهربازی باکرکوی، پارک تفریحی فشانه، شهربازی بوستانجی، پارک تفریحی کاواکلی آدرس هایی هستند که دوستداران شهربازی را به وجد خواهند آورد.

زندگی شبانه و سرگرمی در استانبول

سرگرمی هر شب در استانبول با موسیقی زنده، سالن‌های کنسرت و اجرا، کلوپ‌های رقص، میخانه‌های سالمندان در مکان‌های تاریخی برای کسانی که ترجیح می‌دهند سرگرمی‌های جدی‌تری داشته باشند، بخش‌ها و باری که با سبک‌های مختلف موسیقی جدا شده است.

محله های تکسیم، کادی‌کوی و بشیکتاش آدرس‌های محبوب تفریحات شبانه هستند.

سواحل استانبول

آفتاب تابستانی، به خصوص در هنگام عصر، یکی دیگر از موارد زیبا در سواحل طلایی و طولانی استانبول است که دارای سواحلی به مرمره و دریای سیاه است.

1- ساحل کیلیوس

ساحل کیلیوس

2. ساحل سودیه

3. ساحل عمومی شیله

4. ساحل سان فلوریا

5. ساحل آیازما

6. ساحل Buyukcekmece

سواحل جزیره

می توانید سواحل مفرح یا سواحل عمومی جزایر را که تفرجگاه های تابستانی استانبولی ها هستند به لیست خود اضافه کنید.

1. بویوکادا

ساحل عمومی ایا نیکولا، ساحل خلیج پرنسس، ساحل ناکی بی، ساحل یوروک علی، ساحل خلیج اسکیباغ هالیک.

بویوکادا

2. بورگاز آدا

ساحل Kalpazankaya، ساحل عمومی Burgazada، ساحل Çamakya، Madam Marta Bay.

بورگاز آدا 

3. کینالی ادا

ساحل Kumluk، باشگاه ساحلی Ayazma Kamos، ساحل Teos، ساحل Iskele.

کینالی ادا

4. هیبلی آدا

خلیج آلمان، ساحل Değirmenburnu، ساحل آکواریوم.

هیبلی آدا

مسافرخانه های تاریخی در استانبول

مراکز خرید و تجارت گذشته کاروانسراهای تاریخی و با ساختار معماری خود مکان های بسیار خاصی هستند. هنوز مسافرخانه‌های تجاری وجود دارد، و همچنین برخی از آنها به هتل، رستوران و کافه تبدیل شده‌اند. حتی آنهایی که به سرنوشت خود رها شده اند نیز با حال و هوای خود بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهند.

1- زینسیرلی هان

زینسیرلی هان

2- مسافرخانه بزرگ نو
3- ولیده هان
4. مصطفی پاشا خان کریت
5. مسافرخانه بالکاپانی
6. وزیر خان
7. کورو کاهوچی هان
8. کورکچو هان
9. سابونکو هان
10. تشان
11. عبد افندی خان

حمام های تاریخی استانبول

حمام ترکی یکی از عناصر فرهنگ ترکان است که ارزش برند جهانی دارد. وقتی زیبایی‌های معماری حمام‌های تاریخی اضافه شود، ارزش این میراث فرهنگی بسیار بیشتر می‌شود.
در حالی که در فضای باشکوه حمام های استانبول عرق می کنید و استراحت می کنید، به لطف آداب و رسوم و غذاهای سنتی حمام ترکی احساس سلطان بودن خواهید کرد.

1.حمام ترکی گالاتاسارای استانبول
2. حمام کیلیچ علی پاشا استانبول

حمام کیلیچ علی پاشا استانبول

3. حمام ترکی چاگال اوغلو استانبول

حمام ترکی چاگال اوغلو استانبول

4. حمام حورم سلطان
5. حمام کاشی
6. حمام Cemberlitas
7. حمام سلیمانیه
8. محرمه سلطان همام
9. حمام ترکی Gedikpasa
10. حمام آقا
11. حمام ترکی بیلربی

جشنواره ها و جشنواره هایی که می توانید در استانبول شرکت کنید

استانبول در هر چهار فصل سال میزبان بسیاری از جشنواره های بزرگ و کوچک، به ویژه جشنواره های ملی و بین المللی فرهنگ و هنر است. ما محبوب ترین آنها را در لیست زیر به اشتراک می گذاریم.

جشنواره خرید
دوسالانه طراحی
جشنواره فیلم
اگر استانبول
پرورش فیلم
جشنواره رقص
جشنواره موسیقی
جشنواره جاز
جشنواره تئاتر
جشنواره لاله

شهدا و بناهای دیدنی استانبول

1. شهادت ادیرنکاپی

این بزرگترین و تاریخی ترین شهید استانبول است که کسانی که در فتح استانبول در سال 1543 به شهادت رسیدند در آنجا دفن شدند.

2. مقبره توپکاپی

این گورستان شخصیت های سیاسی است که به دولت خدمت کرده اند، به ویژه تورگوت اوزال و عدنان مندرس.

3. شهادت 15 تیر

قبرستانی که 20 غیرنظامی که در جریان مقاومت مردمی علیه کودتای 15 جولای 2016 در آن به شهادت رسیدند، در منطقه ایوپ قابل بازدید است.

شهادت 15 تیر

کلیساهای دیدنی در استانبول

اگر می خواهید از کلیساهای استانبول، شهر چند فرهنگی دیدن کنید، ممکن است یک روز کافی نباشد. ما زیباترین کلیساهای استانبول زیبا را برای شما انتخاب کرده ایم، جایی که مکان های مقدس در کنار هم قرار دارند.

1. کلیسای ایا تریادا استانبول

کلیسای ایا تریادا استانبول

2. کلیسای آنتونی ، خیابان استقلال

کلیسای آنتونی ، خیابان استقلال

3. کلیسای مریم باکره / بشیکتاش

کلیسای مریم باکره / بشیکتاش

4. کلیسای سانتا ماریا / بی اوغلو، خیابان استقلال

کلیسای سانتا ماریا / بی اوغلو، خیابان استقلال

5. کلیسای ایا یورگی / شاخ طلایی

کلیسای ایا یورگی / شاخ طلایی

6. کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

7. کلیسای سه هورون / Beyoğlu
8. کلیسای کریمه / Beyoğlu
9. کلیسای سنت پیر / Karaköy
10. کلیسای Hagia Irene / شبه جزیره تاریخی

مارینا برای بازدید در استانبول

ماریناها مکان بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند زمانی را در شهر، کنار دریا و در مکان های آرام و تا حدودی با کیفیت بگذرانند.

1. مارینا کالامیس فنرباغچه

در حال حاضر بسیار محبوب است، جاذبه گردشگری در سمت آناتولی.

مارینا کالامیس فنرباغچه

2. مارینا بندر شهر استانبول

3. آتاکوی مارینا

اولین مارینا استانبول با جایزه لنگر طلایی. تقریباً همه چیزهایی که ممکن است در مارینا نیاز داشته باشید وجود دارد. بازار، زمین های ورزشی، رستوران ها، کافه ها…

 آتاکوی مارینا

مارینا آتاکوی استانبول

مارینا گوزلچه، مارینا غرب استانبول، مارینا ویاپورت توزلا، İstmarin İstinye سایر تفرجگاه های استانبول.

خرید در استانبول

اغراق نیست اگر بگوییم خرید به بخشی از زندگی روزمره در استانبول تبدیل شده است. مراکز خرید، بازارهای توریستی تاریخی، خیابان های پر از مغازه، بازارهای معروف محله، مسافرخانه های فروش محصولات سنتی یا محلی، پاساژها…

مخصوصا اگر مصادف با فستیوال خرید استانبول باشید که در آن 40 روز و 40 شب خرید می کنید، می توانید برندهای جهانی را با تخفیف های دیوانه کننده در بهترین مراکز خرید خریداری کنید.

برای یافتن انواع محصولات سنتی می گوییم در برنامه خرید خود یک روز در امینونو اختصاص دهید. بازار بزرگ، بازار ادویه، تاه تاکاله لذت بخش ترین خریدهای استانبول اما خسته کننده هستند. شیرین ترین قسمت آن، ضیافت پس از خرید در رستوران های تاریخی است.

10 مرکز خرید برتر استانبول

1. مرکز خرید میدان عمار، اوسکودار

مرکز خرید میدان عمار، اوسکودار 

2. کانیون، لونت

کانیون، لونت 

3. آکمرکز، اتیلر

آکمرکز، اتیلر

4. ایستینیه پارک، سارییر
5. جواهر، شیشلی
6. فروم استانبول، بایرامپاشا
7. Viaport، Pendik
8. مرکز خرید استانبول، ایکیتلی
9. اسفندول (ویالند)، ایوپ
10. توریوم، بیلیکدوزو

چه زمانی به استانبول برویم؟

شما همیشه می توانید به استانبول بروید، هر فصل زیباست. آنهایی که تابستان را می شناسند در زمستان عقلشان را از دست می دهند و آنهایی که پاییز را در بهار می بینند.

شما می توانید به استانبولی سفر کنید که در هر چهار فصل با یک مهمان نوازی از سراسر جهان پذیرای مهمانان خود از سراسر جهان است، هر زمان که دلتان خواست. امیدواریم بتوانید هر فصل و هر وضعیت آن را ببینید.

کجا در استانبول اقامت کنیم؟

شما می توانید در هتل های مختلف، از هتل های لوکس گرفته تا هاستل ها، از آپارتمان ها گرفته تا هتل های بوتیک، در تمام مناطق مرکزی، به ویژه در شبه جزیره تاریخی، در استانبول که طیف وسیعی از گزینه های اقامتی را دارد، اقامت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *