جاذبه های مهم گردشگری استانبول: کشف استانبول از نگاه گردشگران

مراکز مهم گردشگری استانبول

در سفر به استانبول اگر قرار باشد فهرستی از جاذبه های دیدنی تهیه شود، به علت معروف بودن مکان های توریستی استانبول تقریبا همه ما نام این اماکن به گوشمان خورده است. شبه جزیره تاریخی، پل ها، قلعه ها، برج ها، خیابان ها و خیابان ها زیبایی هایی هستند که استانبول را ساخته اند. مکان هایی که برای سفر استانبول باید از آنها بازدید کرد، واقعاً زیاد هستند. شاید برخی از شما استانبول را زیر و رو کرده اید. شاید حتی با وجود اینکه در استانبول زندگی می کنید، هنوز مکان های زیادی وجود دارد که ندیده اید… .در این مطلب سعی کرده اییم از دید یک توریست استانبول را شرح دهیم. باید نه تنها استانبول بلکه ترکیه را با تورهای فرهنگی کاوش کرد. استانبول، یک موزه در فضای باز است. شما نمی توانید استانبول را بدون اطلاع از آن بشناسید. بنابراین، چه در استانبول زندگی می کنید یا گردشگری کنجکاو هستید، برای تکمیل لیست مقاصد گردشگری خود با ادامه این مطلب همراه تورکده باشید. و شروع به کاوش در این شهر زیبا از دید یک گردشگر کنید.

استانبول

استانبول یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. این کشور میزبان امپراتوری های روم، بیزانس، لاتین و عثمانی بوده و فرهنگ های مختلفی را به خود دیده است. تنگه بسفر که دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل می‌کند و آسیا و اروپا را از هم جدا می‌کند، اهمیت ژئوپلیتیک زیادی دارد. این موقعیت مهم استانبول که دارای بندرهای طبیعی است باعث شده تا در طول تاریخ جنگ هایی در اینجا رخ دهد. وقتی به این موضوع فکر می کنم از خودم می پرسم چگونه یک راهنمای سفر استانبول را به یکباره تهیه کنم. قبل از گشت و گذار در این شهر، حتما بخوانید و بدانید. استانبول یک دایره المعارف است. مثل یک پیکره… به همین دلیل است که باید هر بار یک بار دیگر این شهر زیبا را کشف کنید.

اطلاعات کوتاه درباره استانبول

♥ بلندترین نقطه استانبول تپه آیدوس در منطقه کارتال است  .

♥ مترو تونل ، در انتهای خیابان استقلال ، در سال 1875 ساخته شد و سومین متروی قدیمی جهان است. (بر اساس برخی منابع از آن به عنوان مترو دوم یاد می شود.)

♥ در بازار بزرگ 3600 مغازه وجود دارد. بازار بزرگ با این ویژگی عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده را به خود اختصاص داده است.

♥ مسجد قدیمی استانبول، مسجد اعراب در کاراکوی است .

♥ زمانی که فاتح سلطان مهمت استانبول را فتح کرد، آمریکا، استرالیا و قطب جنوب هنوز کشف نشده بودند .

♥ چهار اسب برنزی که امروزه کلیسای جامع سنت مارک در ونیز را تزئین می کنند توسط صلیبیون در قرن سیزدهم از استانبول دزدیده شدند.

♥ آگاتا کریستی رمان “قتل در قطار سریع السیر شرق” را در هتل پرا پالاس استانبول نوشت.

راهنمای سفر استانبول

از قبل لیست مکان هایی که قرار است در استانبول دیدن کنید را تهیه کنید و بر اساس زمان موجود و فاصله مکان های دیدنی برنامه منظمی برای گشت و گذار خود تهیه کنید. چون معمولا زمان سفر کوتاه است به شما توصیه میکنیم که از راهنماهای تور استفاده کنید و با تجربه ایی که آنها دارند در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید. معمولا راهنمایان تور مکان های خاص بیشتری از شهر مورد بازدید شما میشناسند. این یک برنامه ایده آل برای کسانی است که قبلا استانبول را ندیده اند یا می خواهند بارها و بارها آن را ببینند و کشف کنند.

در مورد اطلاعات کامل جاهای دیدنی استانبول بیشتر بدانید

شبه جزیره تاریخی

اولین دارایی فرهنگی ترکیه که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو گنجانده شده است، سایت باستان شناسی شهری سلطان احمد، منطقه حفاظت شده سلیمانیه، منطقه حفاظت شده زیرک و منطقه حفاظت شده آب های سرزمینی استانبول است که شبه جزیره تاریخی نامیده می شود. استانبول که یکی از پایتخت‌های جهان است تمدن‌ها، امپراتوری‌ها و فرهنگ‌های بسیاری از آن بازدید کرده اند، در واقع یک موزه زنده از این نظر است. جاذبه های دیدنی استانبول توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کنند و با شکوه تمام تحت تاثیر قرار می دهند.اما در این مناطق توقف های ویژه زیادی مانند کاخ توپکاپی، مسجد آبی، ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا خواهید داشت.

شبه جزیره تاریخی استانبول

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از نمادهایی است که استانبول را استانبول کرده است. کاخ توپکاپی که در مرکز شبه جزیره تاریخی قرار دارد و به عنوان مرکز اداری 400 سال از تاریخ 600 ساله امپراتوری عثمانی استفاده بوده است، کاخی که سلاطین عثمانی در آن زندگی می کردند، هنوز هم قلب استانبول است. تمام شکوه کاخ توپکاپی که یکی از ریشه دارترین بناهای تاریخی جهان است توسط فاتح سلطان محمد در سال 1478 ساخته شد، امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد. کاخ توپکاپی، یکی از غنی ترین موزه های جهان، بدون توجه به روزهای هفته ، توجه زیادی را از سوی گردشگران به خود جلب می کند. موزه کاخ توپکاپی که یکی از پربازدیدترین موزه‌های گردشگران محلی است، اتاق ژاکت کش باف پشمی، بقاع مقدس، گنجینه امپراتوری، چینی‌های اروپایی، کافتان سلطان، این مجموعه آثاری از مجموعه‌های مختلف مانند مجموعه‌های نقره و پرتره را در خود جای داده است. کاخ توپکاپی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد دارای چهار حیاط و یک حرمسرا است. مینیاتورها و هنرهای خوشنویسی کمیاب از جالب‌ترین آثار هستند.

کاخ توپکاپی

ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه که قدیمی‌ترین کلیسای جامع جهان است و به عنوان هشتمین عجایب جهان شناخته می شود، هر ساله پذیرای مهمانان بسیاری از نقاط جهان است و یکی از پربازدیدترین موزه‌های ترکیه است. موزه ایاصوفیه که به عنوان یک کلیسا توسط امپراتور بیزانس در سال 325 ساخته شد، پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد دوم به مسجد تبدیل شد. موزه ایاصوفیه که از کلمه ایا صوفیه به معنای «حکمت مقدس» یا «حکمت الهی» نامگذاری شده است، یکی از سازه‌هایی است که برای طولانی‌ترین مدت در جهان به عنوان عبادتگاه بوده است. عبادتگاه موزه ایاصوفیه که یکی از شاهکارهای تاریخ هنر و معماری جهان است، امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد و خود دلیلی برای تور استانبول است.

ایاصوفیه

میدان سلطان احمد و مسجد کبود

تاریخی ترین نقطه استانبول بدون شک میدان سلطان احمد است . تاریخچه میدان سلطان احمد که هر روز میزبان گردشگران بسیاری از نقاط جهان است به دوره روم باز می گردد. میدان سلطان احمد که در تاریخ خود به عنوان هیپودروم مورد استفاده قرار می گرفت به همین دلیل به میدان اسب نیز معروف است. در میدان سلطان احمد، جایی که بسیاری از فعالیت ها، مسابقات ورزشی و نمایش برگزار می شود، اولین ایستگاهی که خودنمایی می کند، ابلیسک است. این ابلیسک که در وسط میدان سلطان احمد قرار دارد، ساخته شد تا هیپودروم را به دو قسمت تقسیم کند. مسابقه دهندگان 7 بار دور این سنگ می چرخند و اولین نفری که به نقطه شروع می رسد برنده مسابقه است. ابلیسک که در میان ابلیسک ها خودنمایی می کند، در سال 390 از مصر آورده شد و دقیقاً ظرف سی و یک روز در محل فعلی خود برپا شد.

مسجد آبی

زیبایی گرانبهایی در قلب مسجد آبی استانبول وجود دارد. مسجد آبی که شبیه درویشی است که به سمت آسمان می رود. مسجد آبی که توسط استاد معمار سینان، معمار سدفکار محمت آقا، توسط احمد اول ساخته شده است، به این دلیل که با کاشی های ایزنیک تزیین شده است، “مسجد آبی” نامیده می شود. مطمئن شوید که مسجد آبی، اولین مسجد با شش مناره در ترکیه، در بالای لیست مقاصدی باشد که قصد سفر به آن را دارید.

میدان سلطان احمد و مسجد کبود

آب انبار بازیلیکا

آب انبار باسیلیکا ، واقع در شبه جزیره تاریخی، یکی از مهم ترین مکان هایی است که باید در سفر به استانبول گنجانده شود. آب انبار باسیلیکا که بزرگترین آب انبار بسته استانبول است و با فضای مرموز خود جلب توجه می کند، مستقیماً به ایاصوفیه متصل است و ورودی های آن از اینجا ساخته شده است. این آب انبار که به نام کلیسایی در منطقه نامگذاری شده است، تجربه بسیار متفاوتی را با فعالیت های موسیقی خود ارائه می دهد. محل انجام برخی کنسرت ها و مراسم های مهم است.

آب انبار بازیلیکا 

بازار بزرگ

بازار بزرگ یکی از مقاصد بسیار مهم در لیست بلند بالای مکان های گردشگری استانبول است . در تاریخی ترین منطقه استانبول واقع شده است. بازار بزرگ با ترکیب مناطق بیازیت، نوروسمانیه و مرجان، عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان را به خود اختصاص داده است. بازار بزرگ که تقریباً 4000 مغازه در آن واقع شده است، سالانه پذیرای 91 میلیون گردشگر است. این ویژگی آن را به پربازدیدترین جاذبه گردشگری جهان تبدیل می کند.

بازار بزرگ

بازار مصر

بازار ادویه که در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد نیز باید در لیست خود قرار دهید. بازار ادویه، واقع در امینونو، درست پشت مسجد جدید، یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده استانبول است. بازار ادویه با صدها ادویه مختلف جلب توجه می کند. در بازار ادویه، محصولات مختلفی مانند گیاهان دارویی، مخلوط های طبیعی و ریشه گیاهان وجود دارد که گردشگران علاقه زیادی به آن نشان می دهند.

بازار مصر

خیابان استقلال

Istiklal Caddesi که در دوره عثمانی Cadde-i Kebir یا Büyük Cadde نامیده می شد، از اواخر قرن نوزدهم عنوان معروف ترین خیابان ترکیه را حفظ کرده است. در خیابان استقلال که 1400 متر طول دارد پاساژهای تاریخی، مسافرخانه ها، تئاترها، کتابفروشی ها، مراکز هنری، بازارها، مغازه ها و کافه ها به ویژه دبیرستان گالاتاسرای، چیچک پاساژی وجود دارد. خیابان استقلال که نقطه شروع آن مجسمه آتاتورک است، یک مسیر پیاده روی تاریخی را تشکیل می دهد که تا تونل و سپس به گالاتا و از آنجا به کاراکوی امتداد می یابد. نماد خیابان استقلال که اولین جایی است که گردشگران داخلی یا خارجی وارد ترکیه می شوند، تراموا نوستالژیک با رنگ قرمز آن است.

خیابان استقلال

برج گالاتا

برج گالاتا ، یکی از قدیمی ترین برج های جهان، یکی از اولین ایستگاه های سفر به استانبول است. برج گالاتا اولین بار توسط امپراتور ژوستینیان به عنوان فانوس دریایی ساخته شد. برج گالاتا که در جنگ های صلیبی ویران شد، دوباره توسط جنواها بازسازی می شود. برج گالاتا که در سال 1453 تحت سلطه عثمانی ها درآمد، در این دوره به عنوان برج مراقبت آتش نشانی استفاده می شد. برج گالاتا، که در انتهای خیابان استقلال، مرکزی ترین نقطه استانبول قرار دارد، افسانه های این برج را خواهید شنید.

برج گالاتا

پل گالاتا

پل گالاتا که کاراکوی و امینونو را به هم متصل می کند، نمادی است که در سفر استانبول گنجانده شده است. پل گالاتا که 490 متر طول و 80 متر آن قابل باز شدن است، یکی از نادرترین پل های جهان است که تراموا از روی آن عبور می کند. بنای پل گالاتا در سال 1845 گذاشته شد و به یکی از نمادهای استانبول تبدیل شد. پس از آتش سوزی ها و تخریب ها، 5 پل مختلف گالاتا در استانبول تجدید شد. اگرچه امروز یک خط تراموا در پل پنجم گالاتا وجود دارد، ماهیگیرانی در پایین آن حضور دارند. اگر به ماهیگیری به عنوان سرگرمی علاقه دارید، می توانید چوب ماهیگیری خود را ببرید و روی پل ماهیگیری کنید.

پل گالاتا

برج مایدن

اگر با دیدن برج گالاتا به یاد برج دوشیزه می افتید، به شما تبریک می گویم، شما به یک مسافر واقعی استانبول تبدیل شده اید . برج دوشیزه، نماد Üsküdar، تنها اثر باستانی از دوره بیزانس در این منطقه است. شایعات و افسانه های زیادی در مورد برج دوشیزه که در نزدیکی سالاجاک، در سمت آناتولی استانبول قرار دارد، وجود دارد، معروف ترین افسانه به شرح زیر است… به پادشاه بیزانس اطلاع داده می شود که دخترش در اثر نیش مار خواهد مرد. پادشاه در جزیره ای که برج دوشیزه در آن قرار دارد خانه ای ساخته و بسته بود تا مار دخترش را نیش نزند. با این حال، یک افسر جوان عاشق دختر پادشاه می شود. یک روز افسر جوان دسته گلی را برای تقدیم به شاهزاده خانم آماده می کند. مار در دسته گل کمین می کند و دختر پادشاه را مسموم می کند. بنابراین، نام برج به برج دوشیزه معروف می شود.

برج گالاتا یا برج دوشیزه

قلعه روملی

قلعه روملی ، زیبایی واقعی در تنگه بسفر، نیز یکی از مکان هایی است که در لیست سفر به استانبول قرار می گیرد. قلعه روملی، واقع در منطقه ای به همین نام در استانبول، توسط فاتح سلطان محمد ساخته شده است. دلیل ساخت این قلعه جلوگیری از حملات شمال بسفر قبل از فتح استانبول بود. مکانی که قلعه روملی در آن قرار دارد و رو به روی یکدیگر با Anadolu Hisarı، باریک ترین نقطه بسفر است. قلعه روملی که دارای بزرگترین سنگرهای جهان است در 90 روز تکمیل شد.

قلعه روملی

قلعه آناتولی

برای دیدن قلعه ای به همین نام در منطقه Anadolu Hisarı ، باید به سمت آناتولی استانبول برویم. آنادولو حصاری که توسط ییلدیریم بایزید ساخته شده است، مانند قلعه روملی که درست در مقابل آن قرار دارد، در باریک ترین قسمت تنگه واقع شده است. استانبول را بدون دیدن Anadolu Hisarı که درست در ساحل رودخانه گوکسو قرار دارد ترک نکنید.

قلعه آناتولی

تپه پیر لوتی

تپه پیر لوتی ، تپه ای مشرف به شاخ طلایی در منطقه ایوپ استانبول ، نیز از جمله مقاصد توریستی استانبول است. منظره ای باشکوه از پیر لوتی که به نام رمان نویس و خاورشناس فرانسوی Julien Viaud نامگذاری شده است. مقبره سلطان ایوب در محلی قرار دارد که تپه مشرف به شاخ طلایی در آن قرار دارد. در تور استانبول خود، در باغ چای روی تپه توقف کنید و یک استراحت برای نوشیدن چای داشته باشید.

تپه پیر لوتی

مینیاتورک

مینیاتورک یکی از متفاوت ترین ایستگاه های سفر استانبول است. مدل هایی از آثار مختلف در ترکیه در این منطقه به نمایش گذاشته می شود. می‌توان نسخه‌های دقیق اما کوچک بسیاری از مکان‌های نمادین را در مینیاتورک، که در شاخ طلایی قرار دارد و بزرگترین پارک مینیاتوری تاسیس شده جهان است، مشاهده کرد. شما می توانید با رفتن به Miniatürk که با شعار “مدل کوچک یک کشور بزرگ” شروع شده است، از تمام ترکیه دیدن کنید.

مینیاتورک

توصیه میکنیم موزه های استانبول باید در مسیرهای سفر استانبول قرار بگیرند. سفر برای شناخت و کشف استانبول بدون بازدید از موزه کامل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *