جزیره آکدامار کشف جزیره و کلیسای آکدامار وان

جزیره آکدامار کشف جزیره و کلیسای آکدامار وان

کلیسای آکدامار از ویژه ترین مکان هایی است که در سفر به وان معمولا از آن بازدید می شود و ویژگی برجسته آن بکر و دست نخورده بودن فضای اطراف کلیسا است.

اگر جزیره آکدامار را که یکی از مسیرهای گردشگری معماری تاریخی و مذهبی ترکیه است ، تا بحال ندیده اید، توصیه می کنم هر چه زودتر از این مکان زیبا دیدن کنید. جزیره آکدامار که در محدوده وان قرار دارد و کلیسای سورپ کراس در این جزیره از  مکان هایی هستند که در سفر به وان ترکیه باید از آنها دیدن کرد. مراسم مذهبی در کلیسای سورپ برگزار می شود که هر سال یک بار با مجوز ویژه وزارت فرهنگ و گردشگری و برای عبادت باز می شود. اگر برای حل معمای آناتولی شرقی آماده هستید، من با یک دلیل بسیار محکم به سراغ شما آمده ام تا در تور وان شرکت کنید.

جزیره آکدامار

جزیره آکدامار یکی از مکان های دیدنی ترکیه است که هم از نظر موقعیت مکانی و هم از نظر اهمیت تاریخی برجسته است. در وسط جزیره یک کلیسای ارمنی قرار دارد. این کلیسا در جزیره آکدامار، جایی که پس از قرن شانزدهم هیچ سکونتگاه غیرنظامی وجود نداشت، توسط راهب مانوئل بین سال‌های 915-921 توسط پادشاه واسپوراکان، گاگیک اول، به نام صلیب مقدس ساخته شد. حدود 300 راهب تا پایان قرن نوزدهم در اینجا زندگی می کردند. اینکه نام آکدامار از کجا آمده است یک سوال عجیب است. در واقع این نام داستانی دارد. داستان اینجاست…

راهب ارمنی ساکن این جزیره دختری به نام تامارا داشت که به زیبایی شهرت داشت. یک چوپان جوان در جزیره عاشق تامارا می شود. این نوجوان هر شب برای ملاقات با تامارا در جزیره شنا می کند. تامارا با فانوس منتظر اوست تا جوان به راحتی او را پیدا کند. پدر تامارا یک روز متوجه می شود. در یک شب طوفانی با فانوس در دست به ساحل جزیره می رود و مدام جای خود را عوض می کند و باعث می شود که مرد جوان بیهوده شنا کند و قدرت خود را از دست بدهد. این جوان با از دست دادن قدرت خود در اثر شنا، غرق می شود. “اوه تامارا!” با آخرین نفسش قبل از غرق شدن نام او را فریاد می زند. تامارا با شنیدن این سخنان پس از مرد جوان خود را به آبهای دریاچه رها می کند و پس از آن روز جزیره را ” آه تامارا” می نامند  .

جزیره آکدامار کجاست؟

جزیره آکدامار، یکی از مسیرهای تاریخی معماری اصیل ترکیه، و هم یک منطقه اکتشافی برای بازدید در محدوده تورهای مذهبی است . بین شهرهای وان و بیتلیس واقع شده است. جزیره آکدامار، دومین جزیره بزرگ دریاچه وان، در محدوده منطقه Gevaş وان واقع شده است. مجموع طول ساحلی این جزیره که 70000 متر مربع مساحت دارد به 3 کیلومتر می رسد. بلندترین نقطه آن از سطح دریا ۱۹۱۲ متر است.

کلیسای جزیره آکدامار

کلیسای آکدامار

جزیره آکدامار واقع در جزیره آختامار، Akdamar کلیسای ، همچنین با عنوان شناخته شده  کلیسا SURP صلیب ، به دستور پادشاه گاگیک اول به خانه یک بخشی از اصل صلیب، که شایع است به منطقه وان در قرن 7 پس آورده شده است ساخته شده است که از اورشلیم به ایران قاچاق شد. کلیسای آکدامار یکی از درخشان ترین آثار هنر ارمنی قرون وسطی است. نمای بیرونی کلیسای آکدامار که از سنگ آندزیت قرمز ساخته شده است، با نقوش تزئین شده و نقل قول هایی از کتاب مقدس تزئین شده است. در داخل کلیسای آکدامار، هرتز. نقاشی های دیواری با تصویر عیسی وجود دارد. آثاری که از نقاش ها بر جای مانده است نماینگر حکایت هایی از انجیل است که البته طبق شواهدی که باستان شناسان مشاهده کرده اند گویی نقاشی هایی در زیر این نقاش ها نیز وجود دارد.  این کلیسا همچنین از آن جهت حائز اهمیت است که تأثیر هنر ترک آسیای مرکزی از طریق عباسیان را در خود جای داده است.

کلیسای آکدامار

چگونه به جزیره آکدامار برویم؟

راحت ترین گزینه حمل و نقل برای رفتن به جزیره آکدامار، تورهای منطقه است. می توانید با تورهای GAP یا فقط با تور وان از جزیره آکدامار دیدن کنید. شما می توانید با قایق هایی که از Gevaş یا Edremit، منطقه دیگر وان حرکت می کنند، به جزیره برسید. در حالی که جزیره آکدامار حدود نیم ساعت از Gevaş فاصله دارد، کمی بیشتر از Edremit طول می کشد.

کسانی که برای بازدید از کلیسا و جزیره آکدامار اقدام می کنند از مسیر دریاچه وان شهر ترکیه گذر می کنند که توصیه می شود زمانبندی سفر را به گونه ای انتخاب کنند که برای بازدید از هر دو مقصد زمان کافی را داشته باشند.

قایق های جزیره آکدامار

اقامتگاه های نزدیک به جزیره

دو هتل گزگینفست و آهتامارا در فاصله کمی از جزیره واقع شده اند که اگر قصد داشتید شبی را در نزدیکی جزیره اقامت داشته باشید می توانید از این دو اقامتگاه استفاده کنید.

جاذبه های و رستوران های اطراف جزیره آکدامار

آکدامار آلابایک تسیسی
دوملوپینار کاوورما
آکدامار ایسکلسی گرند دنیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *