آثار تاریخی کشور ترکیه که ثبت میراث فرهنگی یونسکو شده است

آثار تاریخی کشور ترکیه که ثبت میراث فرهنگی یونسکو شده

آثار ثبت شده در یونسکو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند که باید در حفظ و نگهداری از آنها بسیار کوشید. این آثار ثبت شده همه از معماری های خاص و عجایب بجا مانده از گذشته کشورهاست. در ادامه به آثار ثبت شده کشور ترکیه می پردازیم.

مکان های زیادی در ترکیه وجود دارد که منتظر کشف دوباره و دوباره هستند… دارایی های فرهنگی ترکیه که با تاریخ، زیبایی های طبیعی و غذاهای خود زیبایی های بسیاری را در خود جای داده است،  همواره به تعداد خود در فهرست میراث فرهنگی یونسکو افزوده می شود. اقلام فرهنگی و تاریخی ترکیه که در فهرست یونسکو سازمان ملل متحد قرار گرفته اند و به این ترتیب به ارزش های حفاظت شده و شناخته شده جهانی تبدیل می شوند، در انتظار کشف هستند.

خیلی از ما هنوز مکان ها و مقاصد مهم گردشگری باقی مانده است که هنوز ندیده ایم، چه بهتر اول از مکان هایی بازدید کنیم که بشریت برای حفظ و بقای آنها اهمیت بیشتری قائل شده اند. در ادامه لیست مکان هایی که برای بازدید از آنها علاقمند شده اید را یادداشت کنید.

فهرست میراث فرهنگی یونسکو

میراث فرهنگی یونسکو به منظور ترویج سرمایه‌های فرهنگی و طبیعی با ارزش‌های جهانی که به عنوان میراث مشترک بشریت پذیرفته شده است به جهانیان، ایجاد آگاهی در جامعه برای حفاظت از این میراث جهانی و اطمینان از همکاری‌های لازم برای بقای ارزش های فرهنگی و طبیعی که به دلایل مختلف تخریب یا از بین رفته اند. بنابراین بسیاری از زیبایی‌های فرهنگی، تاریخی یا طبیعی با این ویژگی‌ها در جهان می‌توانند با انتقال از نسلی به نسل دیگر به حیات خود ادامه دهند. این آثار در تمامی دنیا قابل ارزش و احتارم هستند و تمامی کشورهای دنیا برای حذف این آثار تلاش و کوشش می کنند.

شبه جزیره تاریخی

اولین دارایی های فرهنگی ما که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو گنجانده شده است ، سایت باستان شناسی شهری سلطان احمد، منطقه حفاظت شده سلیمانیه، منطقه حفاظت شده زیرک، و منطقه حفاظت شده آب های سرزمینی استانبول است که در استانبول واقع شده و شبه جزیره تاریخی نامیده می شود. استانبول که یکی از پایتخت‌های جهان است تمدن‌ها، امپراتوری‌ها و فرهنگ‌های بسیاری از آن بازدید کرده اند، از این نظر در واقع یک موزه است. این مسیرها که یکی از جاذبه های دیدنی استانبول هستند، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کنند و با شکوه تمام تحت تاثیر قرار می دهند.

شبه جزیره تاریخی

کاپادوکیه و پارک ملی گورمه

کاپادوکیه که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو و یکی از مقاصد گردشگری ترکیه قرار دارد، یکی از زیباترین اتفاقاتی است که برای این کشور افتاده است. منطقه کاپادوکیه که توسط گدازه ها و خاکسترهای فوران شده توسط Erciyes، Hasandağı و Güllüdağ در حدود 60 میلیون سال پیش تشکیل شده است، به یکی از مکان های معروف جهان با دودکش های پری و تورهای بالن تبدیل شده است که در آن می توانید شاهد منظره ای باشکوه باشید. به خصوص پارک ملی گورمه یکی از مکان هایی است که همه باید از آن دیدن کنند.

کاپادوکیه و پارک ملی گورمه

مسجد و بیمارستان بزرگ سیواس دیوریگی

مسجد بزرگ دیوریگی که از نظر نمای بیرونی و نمادسازی مرتفع ترین نقطه معماری سلجوقی است، یکی از مکان های با ارزش است که در ترکیه باید بازدید شود. مسجد و بیمارستان بزرگ دیوریگی که توسط منگوچکلی بیگ احمد شاه ساخته شد، بنای تاریخی خاصی است که در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. مسجد و بیمارستان بزرگ دیوریگی که اثری بی نظیر از نظر نوع پلان و دکوراسیون است، هدیه سیواس به ترکیه است.

مسجد و بیمارستان بزرگ سیواس دیوریگی

هاتوسا و پایتخت هیتی ها

هاتوسا، پایتختی در اواخر عصر برنز ، یکی از مکان های اصلی ترکیه است. هاتوشا که در 82 کیلومتری چوروم قرار دارد، هاتوشا پایتخت هیتی بوده و ترکیه در این دوره در زمینه هنر و معماری پیشرفت کرده است. در کاوش های انجام شده در هاتوسا که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد، 5 لایه فرهنگی کشف شد. در این طبقات بقایایی از دوره هاتی، آشوری، هیتی، فریگی، گالاتیا، روم و بیزانس یافت شد.

هاتوسا و پایتخت هیتی ها

کوه نمرود

کوه نمرود یکی از 8 عجایب جهان در آدیامان واقع شده است. منظره ای باشکوه از کوه نمرود وجود دارد، جایی که پادشاه کوماگنه، آنتیوخوس تئوس، مقبره-معبد خود را در سال 62 قبل از میلاد بر فراز این کوه ساخته است و همچنین مجسمه های بسیاری از خدایان یونانی و ایرانی را نیز در خود جای داده است. کوه نمرود که به ویژه در طلوع و غروب خورشید افسانه‌ای می‌شود، یکی از مکان های با ارزش موجود در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ترکیه است.

کوه نمرود

پارک ملی پاموکاله و هیراپولیس

پاموکاله ، واقع در دنیزلی، مکانی افسانه ای با سنگ های تراورتن سفید است. لقب «شهر مقدس» در ادبیات باستان شناسی به دلیل وجود معابد و دیگر بناهای مذهبی شناخته شده در این شهر است. پاموکاله و شهر باستانی هیراپولیس که تنها در ایتالیا در جهان بی نظیر هستند، با چشمه های حرارتی و تراورتن های حاوی مواد معدنی کربناته باقی مانده از آب های جاری، از مکان هایی هستند که در ترکیه باید از آنها دیدن کرد.

پارک ملی پاموکاله و هیراپولیس

زانتوس و لتون

طبق داستانی که توسط شاعر اویدیوس نقل شده است، شهر باستانی لتون، واقع در نزدیکی فتحیه  ، به نام لتو که از زئوس حامله شده بود، تأسیس شد. قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به قرن هفتم قبل از میلاد باز می گردد. خرابه ها و کتیبه های کشف شده نشان می دهد که این منطقه مذهبی و سیاسی بوده است. در مرکز خرابه ها سه معبد در کنار هم قرار دارند. از این میان، شمالی‌ترین قسمت به لتو، وسط به آرتمیس و جنوب به آپولو اختصاص دارد.

زانتوس و لتون

سافران بولو

سافران بولو که با خانه هایش جلب توجه می کند و تقریباً معنایی نمادین دارد، یکی از مکان های دیدنی ترکیه است. سافران بولو که تحت تأثیر شهرنشینی مدرنی که در دهه 1950 در آناتولی رخ داد چندان تحت تأثیر قرار نگرفت و بنابراین سنت های معماری آن، به ویژه خانه های نیمه چوبی و سه اتاقه آن به سبک یونانی پونتی مقاوم در برابر زلزله، تا به امروز باقی مانده است. و با روستای یورک در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت.

سافرانبولو

شهر باستانی تروی

چاناکاله به معنای تروی است. اگرچه اسب تروا در مرکز چاناک کاله شناخته شده ترین نماد است، اما شهر باستانی تروا مکانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو است و پیشنهاد ما این است که همه از آن دیدن کنند. نام شهر باستانی تروا، واقع در تپه Hisarlık، در غرب روستای Tevfikiye در ناحیه مرکزی Çanakkale، نیز در ایلیاد ذکر شده است که گمان می‌رود توسط هومر نوشته شده باشد. این شهر باستانی، جایی که جنگ تروا در آن رخ داد، توسط باستان شناس آماتور آلمانی هاینریش شلیمان در دهه 1870 کشف و کشف شد.

شهر باستانی تروی

مسجد و مجتمع سلیمیه

مسجد سلیمیه که در شهر ادرنه باید از آن بازدید کرد و حتی مستقیماً از ضروریات ادرنه است، اثر معمار سینان است. سلطان دوم عثمانی. مسجد سلیمیه، مسجدی که سلیم توسط معمار سینان ساخته بود و شیفته هنر آن شده بود نیز یکی از نمادهای نمادین ترکیه است. معمار سینان نام این بنا را “کار استاد من” نامید که در سن نزدیک به 80 سالگی آن را ساخت.

مسجد و مجتمع سلیمیه

چاتال هویوک

چاتال هویوک با قدمتی حدودا 10 هزار ساله در قونیه واقع شده است . چاتال هویوک، یک سکونتگاه عصر نوسنگی و عصر کالکولتیک ، یکی از مسیرهای باستان شناسی است که در ترکیه باید کاوش شود. سکونتگاه نوسنگی با گستردگی، جمعیت و سنت قوی هنری و فرهنگی خود به ویژه قابل توجه است. چاتال هویوک، یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های جهان، همچنین یکی از اولین جوامع کشاورزی است.

چاتال هویوک

جومالی کیزیک

جومالی کیزیک یکی از زیبایی های منطقه مرمره است . جومالی کیزیک ، محله ای در منطقه ییلدیریم بورسا، یکی از 5 روستای کیزیک است که در دامنه شمالی اولوداغ واقع شده است. Cumalıkızık که در دهه 1300 تأسیس شده است، بافت تاریخی خود را به خوبی حفظ کرده و مسیری اصیل است. یکی از مکان هایی است که می توانید نمونه هایی از معماری مدنی روستایی اوایل دوره عثمانی را ببینید. تعداد گردشگرانی که برای گشت و گذار به این مکان می آیند، روز به روز در حال افزایش است.

جومالی کیزیک

شهر باستانی پرگامون

برگاما که در قدیم پرگامون نامیده می شد یکی از ارزش های تاریخی ترکیه در ازمیر است. بر اساس نسخه های اساطیری،  منطقه حوضه شهر ازمیر واقع در 100 کیلومتری شمال باکرجای 2800 سال قدمت دارد.  شهر باستانی پرگاموناین شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های تاریخ تمدن شناخته می شود. برگاما که در زمان های قدیم یکی از مراکز مهم منطقه میسیا بود، پایتخت پادشاهی پرگامون بود. برگاما در دوره پادشاهی دارای بناهایی مانند کاخ ها، معابد و تئاتر بود. برگاما که پس از الحاق پادشاهی به رم به عنوان یکی از معدود شهرهای آناتولی غربی باقی ماند، بنابراین جای خود را در میان مکان هایی می گیرد که به عنوان یکی از ارزش های ترکیه دیده می شود.

شهر باستانی پرگامون

دیوارهای دیاربکر و باغ های هفسل

دیوارهای دیاربکر و باغ های هفسل ، منطقه تاریخی دیاربکر، نیز در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارند. دیوارهای دیاربکر و باغ‌های هفسل، که اسرار شرق را در بر می‌گیرد و تاریخ آن به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، موزه‌ای در فضای باز با کتیبه‌هایی به زبان‌های یونانی، لاتین، سریانی، ارمنی و عربی است. باغ هفسل که در طول تاریخ با قلعه پیوند خورده است، به عنوان یک منطقه طبیعی مهم شناخته می شود که نیازهای غذایی شهر را از آشوری ها تا امروز برطرف می کند.

دیوارهای دیاربکر و باغ های هفسل

شهر باستانی افسوس

شهر باستانی افسوس، واقع در منطقه سلجوک ازمیر ،این معبد شامل معبد آرتمیس، یکی از “عجایب هفتگانه جهان” و همچنین خانه مریم باکره سلجوقی مشهور در جهان است و همچنین در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. علاوه بر این، Çukuriçi Höyük شامل موارد تاریخی مانند تپه Ayasuluk (قلعه Selçuk، کلیسای سنت جان، حمام عیسی بیگ، مسجد عیسی بیگ، Artemision) است. شهر باستانی افسوس، یکی از مهم ترین مراکز دوره باستان، تقریباً 9000 سال است که از دوره ماقبل تاریخ در سراسر دوره هلنیستی، رومی، روم شرقی، شاهزادگان و عثمانی به طور مداوم مسکونی بوده. شهر بندری مهم و مرکز فرهنگی و تجاری در تمام مراحل تاریخ خودبوده است. شهر باستانی افسوس که یکی از مکان‌های دیدنی ترکیه است و سالانه صدها گردشگر از آن بازدید می‌کنند، یکی از مکان ها و مقاصد با ارزش ترکیه است که فرهنگ تمدن‌های آناتولی را نشان می‌دهد.

شهر باستانی افسوس

محوطه باستانی آنی

سایت باستان شناسی آنی که در مرز ترکیه و ارمنستان واقع شده است، البته یکی از زیبایی هایی است که این سفر را افسانه ای کرده است. واقع در جاده ابریشم، جایی که سکونتگاه از اوایل عصر آهن تا قرن شانزدهم ادامه داشت و توسعه قرون وسطی از نظر شهرسازی، معماری و هنر، همه غنا و تنوع در کنار هم دیده می‌شد، این منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است. حفاظت توسط یونسکو اگر خرابه های آنی را که میراث فرهنگی آناتولی و قفقاز است ندیده اید، باید هر چه زودتر آن ها را ببینید.

محوطه باستانی آنی

آفرودیسیاس

شهر باستانی آفرودیسیاس در آیدین، که به افتخار آفرودیت، الهه عشق و زیبایی، نامگذاری  شده است، از ویژگی های طبیعی حوضه رودخانه ای که در طول تاریخ در آن بود تغذیه می شد و معادن سنگ مرمر بزرگترین منبع ثروت در دوره باستان بودند. آفرودیزیاس با قدمت تاریخی خود به اواخر عصر نوسنگی، با سنگ مرمرهای منحصر به فرد و ساخت سنگ مرمر منحصر به فرد می شود. نزدیکی معادن سنگ مرمر به شهر عامل مهمی است که آفرودیسیاس این شهر را به یک مرکز تولید باکیفیت برای مجسمه سازی تبدیل کرده است. بخش برجسته شهر باستانی آفرودیسیاس، محوطه تئاتر است. در کتیبه‌های روی دیوارهای ساختمان صحنه تئاتر که در حفاری‌ها کشف شد، مجسمه طلایی اروس که سزار به آفرودیت هدیه داد نیز اشاره شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که سزار از این شهر دیدن کرده باشد.

آفرودیسیاس

گوبکلی تپه

گوبکلی تپه در سال 2018 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسید. گوبکلی تپه، واقع در شانلی اورفا و قدیمی ترین معبد تاریخ بشر، معبدی از دوره نوسنگی است. در این محوطه باستانی که به عنوان اولین مرکز اعتقادی تاریخ بشر شناخته می شود و امروزه شهرت جهانی دارد، تاکنون 6 معبد کشف شده است. گوبکلی تپه که 12000 سال پیش ساخته شده است دقیقاً 7500 سال از معبد مالت قدیمی‌تر است، جایی که قدیمی‌ترین اثر شناخته شده در آن قرار دارد. با این حال، ما به عنوان یکی از معابد معروف معابد باستانی و واقع در انگلستان  استون هنج از 7000،  اهرام مصر را می شناسیم در حالی که یک معبد قدیمی از سال 7500 است و تقریباً 5000 سال قدمت دارد …

گوبکلی تپه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *