شهر باستانی افسوس ترکیه، دیزنی لند باستان شناسی

شهر باستانی افسوس ترکیه

شهر افسوس (افس) ترکیه که از مهمترین جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شود در آثار ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو نیز قرار دارد یکی از عجیب ترین شهرها برای بازدید است.سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید از این شهر زیبا به ازمیر یا کوش آداسی سفر می کنند.

بعد از 21 سال بالاخره شهر تاریخی و باستانی افسوس (افس) در ترکیه به ثبت آثار جهانی یونسکو درآمد.این شهر که یکی از زیباترین شهرهای توریستی و گردشگری ترکیه است بعد از تلاش های بسیار جز آثار ماندگار و تاریخی یونسکو درآمده است. اما اینکه چرا به این نام معروف شده است نیز خود دلایلی دارد. این شهر “Apasas” نام گرفت که در زبان هیتی به معنی زنبور عسل است و در این شهر زنبور داری میشده، ولی تلفظ این نام برای یونانی ها مشکل بوده و رفته رفته به افس تبدیل شد.در زمان هیتی ها به  حال اینکه این شهر در کجا واقع شده و چه ویژگی هایی دارد باید در ادامه با توکرده همراه باشید.

افسوس در منطقه سلچوک ازمیر واقع شده است و در واقع جزئی از این شهرستان محسوب می شود که ده کیلومتر با کوش آداسی و شصت و پنج کیلومتر با ازمیر فاصله دارد. این یکی از 12 شهر ایونیا در دوره کلاسیک یونان و قبل از میلاد مسیح بود و آن را مروارید رم می نامیدند. علیرغم دیدن 6000 عصر حجر ، هنوز هم قد علم می کند و همچنان به تاریخ می تابد.

بازدید از این شهر افسانه ایی هزینه بالایی دارد اما توصیه ایی که می توانیم به شما داشته باشیم این است که قبل از سفر اگر امکان گرفتن کارت موزه دارید حتما اقدام کنید. اگر دانشجو هستید می توانید با گرفتن کارت موزه با هزینه 20 لیر و در غیر اینصورت 40 لیر برای یک سال از موزه های مورد نظر خود دیدن کنید.

در مورد کاپادوکیه ترکیه بیشتر بدانید

شهر باستانی افسوس

در برنامه ریزی برای سفر خود یک روز کامل را برای بازدید از شهر افسوس اختصاص دهید بعدها برای انجام این کار از خودتان تشکر می کنید زیرا تصاویری خواهید دید که تا پایان عمر در رویاهای خود مجدد آن را تصور خواهید کرد. افسوس در طول تاریخ تغییرات زیادی به خود دیده است و در مساحت 8 کیلومتری گسترده شده است و کاملا رو دریا بنا شده است.

شهر افسوس ترکیه

آثار باستانی قابل توجه در شهر باستانی افسوس

معبد آرتمیس
کتابخانه سلسوس
خانه مریم باکره
هفت خفته (اصحاب کیف)
عیسی بیگ کامی

خانه مریم باکره

این بنا یکی از مهم ترین مکان هایی است که در طول سفر خود در افسوس حتما باید از آن بازدید کنید. افسانه و اعتقادی که در پشت این بنا پنهان شده است آن است که مردم اعتقاد دارند مریم مقدس مادر حضرت عیسی سالهای پایانی زندگی خود را در این مکان زندگی کرده است. معمولا مسیحیان برای زیارت به این مکان سفر می کنند. این بنا 260 متر طول دارد.

کلیسای مریم مقدس

معبد آرتمیس (ARTEMISION)

این بنای شگفت انگیز بسیار مقدس است زیرا آرتمیس الهه اصلی شهر افسوس است و این بنا یکی از 7 عجایب دنیا بشمار می آید که در حال حاضر به صورت تک ستون ایستاده است.همانطور که در جاده قفل شده و ستون دار قدم می زنید ، خانه عشق و بنای یادبود آندرالوس را خواهید دید. با جلو رفتن به خیابان Curetes خواهید رسید. این خیابان یک خیابان شیب دار است که به سمت کتابخانه سلسوس می رود .

کتابخانه سلسیوس

این بنا در تقاطع خیابان Curetes و خیابان مرمر واقع شده است. در سال های اخیر بازسازی و مرمت شده است و از 2 طبقه تشکیل شده است. نمای کتابخانه با ستون‌هایی تزیین شده و مجسمه‌هایی بین آن‌ها قرار گرفته است. هلکه آتنا ، بنیانگذار علم، در این مجسمه ها فراموش نشده است. در واقع این کتابخانه توسط پسرش به نمایندگی از سلسیوس ، فرماندار افسوس ، به عنوان مقبره ساخته شد.

وقتی از کتابخانه سلسیوس به سمت شمال می روید، به آگورا پایین می رسید. بنای آگورا مربع شکل است و از 3 طرف توسط مغازه ها احاطه شده است. می‌توانیم آن را نوعی بازار در نظر بگیریم. مردم آن زمان نیازهای اجتماعی و فردی خود را از این آگوست تامین می کردند. این بنا در دهه 1970 توسط باستان شناسان دوباره احیا شد، و حالا که بالاخره در خیابان مرمر قدم می زنیم، تئاتر آنتیک با ظرفیت 24000 نفر با شکوه و عظمت خود پذیرای ما خواهد بود. اگرچه این بنا در دوره هلنیستی ساخته شده است، اما همچنان با تمام عظمت خود در انتظار بازدیدکنندگان خود است.در واقع از این سالن برای برگزاری و نمایش کشتی استفاده میشده.

کتابخانه سلسیوس

آرکادیان

آرکادیان در واقع خیابانی است که شرق شهر را به تئاتر بزرگ وصل می کند . این خیابان که با المان های تاریخی تزئئین شده است در زمان آرکادیوس تقریبا 400 سال بعد از میلاد ساخته شد که دو دروازه در هر سر این خیابان وجود داشته است.

تئاتر باستانی افسوس

ساخت این بنا در زمان کلادیوس شروع و در زمان تراجان به اتمام رسید. این سالن نمایش بزرگ که حداقل ظرفیت 25000 تماشاگر را داشته به علت بزرگی و همچنین طریقه حفظ و نگهداری آن بسیار معروف شده است. در واقع صحنه در سه طبقه و 18 متر ارتفاع ساخته شده بود که در حال حاضر فقط طبقه اول آن وجود دارد. سالانه 1.5 میلیون گردشگر از این شهر باستانی دیدن می کنند . شهر باستانی لذت بخش افسوس در انتظار شماست.

تئاتر باستانی افسوس

میدان ورلانوس و حمام ها

درست در شرق سالن نمایش افسوس مجموعه وسیعی از بناهای مختلف وجود دارد که نزدیکی آن به سالن برای تمرین وزرشکاران بوده، میدان ورالانوس قرار گرفته است. در بیرون آن نیز Harbor Gymnasium قرار دارد که تاریخش به اوایل امپراطوری می رسد. در بیرون از این مجموعه حمام های بزرگ یا حمام های Harbor قرار گرفته است که قدمت آن به بعد از قرن دوم میلاد مسیح می رسد.

معبد دومیتیان و بنای یادبود پولیو

در بالای میدان، زیربنای عظیم معبد دومیتیان قرار دارد که توسط استان آسیا به افتخار امپراتور در سال 81-96 میلاد مسیح برپا شده است. در شرق معبد دومیتیان در افسوس، آگورای ایالتی با معبد ایزیس و هیدریون (برج آب)، که آب چشمه‌ای را که از تپه به پایین سرازیر می‌شد جمع‌آوری می‌کند، امتداد دارد. در ضلع شمالی آگورا ایالتی، محل بنای یادبود پولیو قرار دارد، جایی که در حفاری، پیکرهای آرتمیس (اکنون در موزه افسس سلجوک قرار دارد) پیدا شد.

معبد دومیتیان و بنای یادبود پولیو

خیابان کراتس

در میان بسیاری از ساختمان‌های مختلف در ضلع شرقی، معبد کوچکی با کتیبه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آن را به امپراتور هادریان (38-117 میلاد مسیح) تقدیم کرده اند و بقایای حمام‌های اسکولاستیکا، که زمانی هفت طبقه بودند. این بناها که در ابتدا در قرن دوم ساخته شدند، در دوره بیزانس توسط یک زن مسیحی به نام اسکولاستیکا بازسازی شدند. بالاتر از شیب تپه، در نقطه‌ای که خیابان کوراتس پایه‌های پروپیلایون، دروازه‌ای قرن دومی است که از آن خیابانی که توسط یک مسیر پلکانی ادامه می‌یابد، به سمت جنوب به کوه کورسوس منتهی می‌شود. در ضلع شرقی پروپیلایون، اکتوگان قرار دارد، مقبره ای تاریخی با روبنای هشت ضلعی، که توسط یک ستون، با یک نیمکت سنگی روی پایه مرمری مربعی احاطه شده است. از کنار چشمه تراژان (nymphaeum) و دروازه هرکول، خیابان به میدان دومیتیان می رسد.

خیابان کراتس

مجتمع خانه های تراس دار

در جنوب شرقی آگورا پایین و کتابخانه سلسوس ، خیابان سنگفرش شده با سنگ مرمر، که توسط ساختمان های عمومی چشمگیر متعدد احاطه شده است، به عنوان خیابان کورت ها ادامه می یابد و به سمت آگورا بالایی بالا می رود.

در ضلع غربی نیمه پایینی خیابان، مجموعه خانه‌های پلکانی قرار دارد که در آن کاوش‌ها کف‌های موزاییکی پیچیده و دیوارهای نقاشی‌شده را نشان می‌دهند. این مجموعه برای حفظ موزاییک ها و نقاشی های دیواری مسقف شده است و در داخل، یک راهروی شیشه ای از داخل مجموعه می پیچد تا بتوانید از بالا به اتاق ها نگاه کنید. برای بازدید از این بنا باید مجدد بلیت تهیه کرده تا بتوانید به آن ورود کنید.

نحوه دسترسی به شهر افسوس

فاصله 40 کیلومتری این شهر از فرودگاه بزرگ ازمیر این امکان را به شما می دهد تا با رانندگی کوتاهی از این فرودگاه به این شهر زیبا برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *