پاموکاله کجاست؟ مسیرهای دسترسی و جاذبه های دیدنی

شهر دنیزلی ترکیه از زیبایی های بی نظیری برخوردار است، علاوه بر میراث فرهنگی آن، پاموکاله نیز وجود دارد که شهرت آن از خود فراتر رفته است. منظره دایره ای مواج سفید این روستا در بین مزراع سبز یکی از پر عکس ترین قاب های ترکیه را به خود اختصاص داده است. بیشتر افراد بخاطر سنگ تراورتن به این روستا سفر می کنند اما خرابه های وسیع و پر تحرک شهر آبگرم رومی هیراپولیس می تواند خاطره از یاد نرفتنی برای شما ایجاد کند.

چگونه به پاموکاله برویم؟

با ماشین حدود 20 دقیقه از دنیزلی تا پاموکاله فاصله هست. اگر در استانبول اقامت دارید و این شهر را به قصد بازدید از پاموکاله ترک میکنید سفری طولانی در پیش دارید. اتوبوس ها در ساعت از شبانه روز به سمت این شهر زیبا حرکت دارند که طول سفر در روز با وجود ترافیک های شهری به 12 ساعت هم میرسد اما این سفر در شب بین 9 تا 10 ساعت طول خواهد کشید. زمان حرکت مینی بوس ها از دنیزلی به سمت پاموکاله بین ساعت 6 و نیم تا 11 شب است.

نقشه راه دوم برای رسید به این شهر مسیر هوایی است. هر پروازی که شما را به فرودگاه دنیزلی برساند برای شما مناسب است. مدت زمان پرواز از استانبول تا فرودگاه دنیزلی 75 دقیقه است که اصلی ترین خط هوایی موجود برای هواپیمایی پگاسوس است. شما میتوانید در هنگام رزرو هتل در پاموکاله زمان فرود پرواز خود را به ترانسفر هتل اعلام کنید تا برای ترانسفر شما اقدام شود.

نقشه راه سوم مسیر ریلی است. درست هست که این قطار به صورت مستقیم به دنیزلی نمیرود اما می توانید مسیر استانبول تا دنیزلی را در قطار ببینید. مسیر به این صورت است که ابتدا با قطار سریع السیر از استانبول به اسکی شهیر می روید که در روز 11 بار این قطار مسیر را طی می کند و طول سفر شما سه ساعت است. یک شب اقامت اسکی شهیر خواهید داشت و صبح زود باید قطار پاموکاله را سوار شوید. طول سفر شما در این قطار 8 ساعت خواهد بود که در اواسط ظهر به شهر مقصد خواهید رسید و در طول مسیر از مناظر زیبا لذت خواهید برد و در آخر سوار مینی بوس هایی شوید که شما را به روستای پاموکاله خواهند رساند. توصیه نمایی ما برای استفاده از قطار این است که اگر قصد سفر ریلی را دارید حتما از قبل بلیت رزرو کنید زیرا استقبال از این مسیر بسیار است.

پاموکاله یک ساختار زمین شناسی است که از آهک آب های چشمه به وجود آمده است. سنگ های تراورتن که تقریباً از کیلومترها دورتر دیده می شوند، گردشگران را از سراسر جهان جذب می کنند. به خصوص از زمانی که ژاپنی ها آمده اند، همه جا دستور العمل های زیادی به زبان ژاپنی نوشته شده است. اگر کارت موزه ندارید ، می توانید با پرداخت 25 لیر وارد تراورتن های پاموکاله  و شهر باستانی هیراپولیس شوید .

 

وقتی وارد می شوید، مسیر طولانی پیاده روی در انتظار شماست. ابتدا به یک تراس تماشا می آیید. صخره سفید و خیره کننده کلسیتی پاموکاله توسط رسوبات کلسیم از چشمه های آب گرم این منطقه ایجاد شده است. همانطور که استالاکتیت ها در غارهای آهکی تشکیل می شوند، رسوبات در دامنه های شیب دار رشد می کنند و به تدریج به سمت بیرون می روند و تراس های طبیعی را تشکیل می دهند. پاموکاله به معنای قلعه پنبه ای است که متأسفانه در آن زمان قدر آن را ندانسته اند، به طوری که امروز می توانید بخشی از آن زیبایی را ببینید که آب آن بسیار کم شده و حوض طبیعی در پایین آن است. در اینجا ورود به تراورتن ممنوع است. وقتی مسیر پیاده روی را ادامه می دهید، به منطقه ای که اجازه ورود به آن را دارید می رسید. در این منطقه کوچک با جمعیت زیاد تلاقی وجود دارد اما باز هم بسیار زیباست. کف زمین بسیار لغزنده است. بنابراین به خصوص در گرفتن عکس های سلفی باید احتیاط کرد چرا که شاهد افتادن توریست های بسیاری بوده ایم بودیم.

تراورتن های پاموکاله که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارند، ساختاری طبیعی هستند که در نتیجه تبخیر دی اکسید کربن موجود در آب از منابع آب طبیعی و تبلور مواد معدنی کربناته باقی مانده به وجود آمده اند. آب ها علاوه بر غنای بصری، شفابخش نیز هستند. گفته می شود برای قلب، فشار خون، روماتیسم، فلج و بیماری های عصبی مفید است. گفته می شود که اگر منشأ از مبدأ نوشیده شود، برای ناراحتی های کلیوی و معده نیز مفید است.

 

تراورتن پاموکاله و آب های شفابخش

هنگامی که به پیاده روی در میان تراورتن ها ادامه می دهید، به شهر باستانی هیراپولیس و استخر باستانی می رسید . با پرداخت 32 لیر می توانید وارد استخر آنتیک شوید. اگرچه در ابتدا فکر کنید گران است، اما بعداً متوجه خواهید شد که شناور شدن روی ستون هایی که هزاران سال قدمت دارند ارزش آن را دارد. از یک طرف آب چشمه های شفابخشی که از دیوار سرازیر می شود، از طرف دیگر آب فیروزه ای شفابخش…

روستای سافران بلو و آماسرا ترکیه

استخر باستانی هیراپولیس

زمانی که در جاده به پیاده روی ادامه می دهید، شهر باستانی را با شکوه تمام می بینید که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. اگر چه اکثر آن ویران شده است. مسلم است که این شهر توسط یومنس بنا نهاده شده است و در اصل یک مستعمره نظامی محکم بوده است. برای بهره مندی از آب های شفابخش در اینجا بنا شده است. این بنا شامل حدود 15 حمام ، کلیسای سنت فیپل مارتییون ، شهادت سنت فیلیپوس ، موزه باستان شناسی ، تالار تابوت ها و مجسمه ها، گورستان ها و یک آمفی تئاتر بسیار باشکوه است.در قرن های دوم و سوم این شهر بیشترین رونق خود را داشته است.

تئاتر هیراپولیس

در ویرانه های هیراپولیس به تئاتر افسانه ای این شهر می رسید که در زمان امپراتوران روم هادریان و سپتیمیوس سوروس ساخته شده استزمان امپراتوران روم هادریان و سپتیمیوس سوروس ساخته شده است. این بنا توانسته بسیاری از جزئیات خودش را حفظ کند.

 

استخر عتیقه

این استخر که بین راه موزه و معبد آپولو قرار گرفته است می تواند پاهای خسته شما را در آب گرم خود شفا ببخشد. آب این استخر دارای مواد معدنی غنی و دمای 36 درجه است.

موزه هیروپولیس

در داخل حمام رومی سابق شهر موزه کوچکی قرار گرفته است. این مجموعه درست در مقابل استخر قرار دارد. در این موزه نقش برجسته های سنگی و تابوت ها و مجسمه ها به نمایش گذاشته شده است.

 

بقایای مسیحی هیراپولیس

دروازه بیزانس مهمترین مکان باقی مانده در این شهر است که محل شهادت رسول فیلیپ است که در مبارزه با بت پرستان او و خانواده اش به شهادت رسیده اند.

 

قبرستان شمالی

بازدید از این گورستان را از دست ندهید که شگفتی های بسیاری در انتظار شما خواهد بود. این گورستان مقبره هایی با قدمت قرن دوم تا سوم را در خود جای داده است. بناهای تاریخی بزرگتر مانند خانه های کوچک با اتاق های متعدد و ورودی های کتیبه ای ساخته شده اند. به طور خاص، مراقب مقبره گلادیاتور با نقش برجسته گلادیاتور بالای ورودی باشید.

قبرستان شمالی

 

ویرانه های لائودیکیا

چیزی در حدود 12 کیلومتر پایین تر محل زندگی سیسرو و مرکز تجارت رومی ها و شهر صنعت، تجارت و پزشکی بوده است. این شهر محل اولیه زندگی یهودیان و مسیحیان بوده است.

 

آفرودیسیا

97 کیلومتری جنوب غربی پاموکاله آفرودیسیا قرار دارد که مربوط به دوران کالکولیتیک و هزاره چهارم قبل از میلاد است. و همچنین یافته های سفالی خبر از این می دهند که در اوایل عصر برنز و در دوره هیتی ها مستعمره تجاری آشوری ها بوده است. این بنا که تقریبا 100 سال قبل از میلاد ساخته شده است هنوز 14 ستون استوار از آن باقی مانده است.

 

سنگ های تراورتن پاموکاله، پرواز با بالن و پاراگلایدر، تله کابین دنیزلی، استراحت در کاروانسراو استفاده از چشمه های آب گرم از تفریحاتی است که باید یک روز کامل را در آن سپری کرد. یکی دیگر از مکان های زیبای غروب آفتاب است. بعد از تماشای غروب خورشید از روی سنگ تراورتن ها، برای اینکه ساعت های آبی را از دست ندهید، به سمت سالن تئاتر که شیب بسیار تندی دارد بروید. وقتی به اوج برسید و داخل شوید، منظره حیرت انگیز تئاتر شما را شگفت زده خواهد کرد. هنگامی که شکوه باورنکردنی با یک ماه کامل غول پیکر که از بالای آن طلوع می کند ترکیب شد، منظره ای باشکوه پدیدار خواهد شد.…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *