سافران بولو و آماسرا مروارید دریای سیاه غربی ترکیه

آیا حاضرید این دو شهر کوچک زیبا، سافران بولو و آماسرا را با ما کاوش کنید؟ در اینجا شما را به سفر دریای سیاه غربی میبریم.

سافران بولو ، شهر جذاب استان قره بوک، در ساحل دریای سیاه ، در سال 1994 تحت حفاظت یونسکو قرار گرفت. فاصله این شهر از استانبول حدود 400 کیلومتر و تا آنکارا 230 کیلومتر فاصله دارد. وقتی از نظر تاریخی به آن نگاه می کنیم، سافرانبولو که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد ، همانطور که در حماسه ایلیاد هومر ذکر شده در منطقه پافلاگونیا قرار دارد و اولین بار در سال 1196 به دست ترک ها افتاد و در همان زمان، اولین بار به دست ترک ها افتاد. نام شهر که دادبره بود، در وصیت سلجوقیان نام شهر به زالیفر تغییر یافت . به مرور زمان این اسم دستخوش تغییر شد و در نهایت به سافران بلو تبدیل شد. نام سافران بولو از گیاه زعفران کاشته شده در این منطقه گرفته شده است.

سافران بولو مکانی است که در آن می توانید تمام ویژگی های زندگی اجتماعی سنتی ترکیه را ببینید. خانه های این شهر تاریخ، فرهنگ و شیوه زندگی زندگی ترکی قرن 18 و 19 را تا به امروز حفظ کرده است. تقریباً 2000 خانه سنتی ترک وجود دارد. وقتی می‌گویید سافران بولو، نباید فقط به خانه‌ها و زعفران این شهر فکر کنید، مردم محلی طعم‌های زیادی از زعفران به دست آورده‌اند. راحت الحلقوم دسر معروف این شهر است که توانسته اند طعم های مختلفی از آن را  درست کنند. دسر های معروف و چای و برنج زعفرانی این منطقه یکی از جاذبه های گردشگری شده است. این شهر یکی از مناطق کشور ترکیه است که در فصل های گرم باید به آن سفر کنید.

 

این شهر به دو بخش تقسیم می شود: سافران بولو قدیم، جایی که عمارت ها در آن واقع شده اند، و سافران بولوی جدید، جایی که مردم محلی در آن زندگی می کنند … وقتی به این شهر می آیید، مکان های تاریخی زیادی برای بازدید خواهید یافت. دره توکاتلی،خانه قائم مقام ها،کاروانسرا و حمام جینجی، روستای یوروک، بالکن کریستال، ، تپه هیدیرلیک، Cinci Hoca هان و حمام ، کوپرولو محمد مسجد پاشا ، عزت محمد مسجد پاشا ، مسگران و ، بازار آهنگران ، Yemeniciler Arasta ، ولسوال ‘خانه ، Hıdırlık هیل ، موزه تاریخ شهری ساختارهای داخل شهرستان می باشد. و اگر ساختارهای خارج از شهر را بشماریم، روستای یوروک ،تراس کریستال ، غار بولاک منسیلیس … می توان نام برد.

ادرنه کجاست؟

در حین کاوش در سافران بولو در خیابان های تاریخی شهر گم خواهید شد. فرصت را از دست ندهید که در کرانکوی ، جایی که یونانی‌ها تا سال 1923 در آن زندگی می‌کردند، برای بازدید از کلیسای قدیمی Ayestefanos و نوشیدن یک قهوه ترکی در Kahvebolu توقف نکنید . هرجا که سرتان را برگردانید، از خوراکی های محلی این شهر حرف زده می شود : راویولی یونانی ، پیچ و تاب ، برنج زعفرانی ، آش ترهانه ، رشته فرنگی ، باقلوا … خرید هدایای محلی برای عزیزانتان را فراموش نکنید. کسانی که در راه بازگشت از سافرانبولو هستند!

 

مسیر دسترسی

این شهر که در حد فاصل استانبول و آنکارا قرار گرفته است، در آزاد راه استانبول به آنکارا راحت ترین راه دسترسی به این شهر است. از استانبول همه روزه اتوبوس های سافران بولو در حرکت هستند که بین 3 تا 4 ساعت به این روستا می رسید. از آنکارا نیز فاصله به 2 ساعت کاهش میابد. بهترین وسیله نیز برای بازدید از روستا همان اتوبوس است.
در فاصله 1.5 ساعته از سافران بلو به شهر آماسرا در منطقه برتین خواهید رسید. آماسرا قدمتی 3000 ساله دارد. فاتح سلطان مهمت به همراه لالاسی محمود پاشا در سال 1460 به منطقه آمد و آماسرا را بدون فتح آن به سرزمین های عثمانی اضافه کرد. آماسرا نام خود را از ملکه آمازون آمستریس گرفته است.

امرار معاش مردم آمسرا طلسم (هنر کنده کاری روی چوب) و ماهیگیری است . این شهر دارای 2 بندر است: بندر کوچک و بندر بزرگ … آماسرا بر خلاف دریای سیاه شرقی دارای دریای آرام است. یکی از 2 جزیره ای که می توانید در امتداد خط ساحلی دریای سیاه ببینید، جزیره خرگوش در آماسرا است . درست در سراسر جزیره Boztepe است .

 

اولین ساختمانی که در شهر خواهید دید، موزه آماسرا است . این موزه از 4 تالار ، 2 تالار باستان شناسی و 2 تالار قوم نگاری تشکیل شده است، در حالی که از بندر کوچک پیاده روی می کنید، آراستای شهر را خواهید دید. در این محل شما می توانید بسیاری از هدیه های متعلق به اماسرا را پیدا کنید. تا زمانی که دیوارهای شهر را دنبال کنید، شما را به بندر بزرگ می رساند و همچنین می توانید آماسرا را از دریا با قایق کشف کنید. بدون خوردن ماهی و سالاد معروف آن برنگردید ! در بازدید از روستای آماسرا جنگل ینیس را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *