موقعیت جغرافیایی استان فارس

شیراز، پرده ای گشاده از جمال و جلال و شگفتی تمدن ایران است. شهری که همواره خرمن خرمن گل های عشق و راز و عرفان را به جهانیان هدیه کرده است.

شیراز، این سرزمین اهورایی ایران و پایتخت همیشه جاوید پارسی، دل انگیزترین شهر آسیا که سمندروار از دل خاکستر تخت جمشید برخاست، شهری ست زیبا در لفافی سبز از درختان بلند سرو، معطر نارنج و گلهای هزار رنگ. شهری که سحرگاهان با نغمه ی چنگ هنرمندان بیدار میشود، و شباهنگام با لالایی شاعران خفته در آن، به خواب ناز می رود. این شهر زیبا و دل انگیز و دوست داشتنی که خاکش دامن گیر و آسمانش آبی است، عاشقان فراوانی را به خود جذب کرده است؛ آنانی که برایش شعرها سروده اند، داستان ها گفته اند، فیلم ها ساخته اند و کتابها نوشته اند.

موقعیت استان فارس در کشور
استان فارس از استان های جنوبی کشور است که نزدیک به 133 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این استان حدود 8 درصد مساحت کشور را در پر می گیرد. استان فارسی در بین ۲ درجه و ۲۷ دقیقه تا 42 درجه و ۳۱ دقیقه ی عرض شمالی، و 42 درجه و ۵۰ دقیقه تا 36 درجه و ۵۵ دقیقه ی طول شرقی از نصف النهار مبداء قرار دارد.این استان از شمال محدود است به استان اصفهان، از شرق به استانهای یزدو کرمان، از جنوب به استان هرمزگان و از غرب بـــه استان های کهکيلو يهو بویراحمد و بوشهر.

کوههای فارس به چهار گروه شمالی، مرکزی، جنوبی و غربی تقسیم می شوند. در گروه شمالی، کوه بلند گردنه ی کولی گش، در گروه مرکزی کوه مهارلو تا خرمن کوه فسا، در گروه جنوبی کوه داراب و بالنگستان و در گروهغربی کو ه قره باغ و ارتفاعات کوهمره سرخی قرار دارد.آب و هوای فارسی در نواحی شمالی سرد، در نواحی مرکزی معتدل و درنواحی جنوبی، تابستانهای گرم دارد. میزان بارندگی سالانه در شمال فارسینزدیک به ۱۰۰ میلی متر، در جنوب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر و در مرکز بین 200 تا 400 میلیمتر است.رود «کر»، رودخانهی «قره اقاج»، رودخانه ی «فهلیان» ، رودخانه ی«فیروزآباد» و رودخانه ی «دالکی» از رودهای مهم استان فارسی هستند.جمعیت این استان بنا بر سرشماری سال ۱۳۷۵ خورشیدی نزدیک به ۰۳۹.۳,۸۱۷ نفر می باشد.زبان بیشتر مردم، فارسی است؛ اما عشایر ترک زبان ایل قشقایی و عرب زبان ایل خمسه ولرهای ممسنی نیز در بخشهایی از این استان زندگیاستان فارس یکی از مناطق مهم عشایرنشین ایران است. بزرگترین ایلایران، (ایلی قشقایی) با داشتن شش طایفه ی بزرگ «دره شوری»، «کشکولی» ، «شش بلوکی»، «فارسی مدان» ،«العمله »و ۳۰۷ تیره، همچنان به شیوه ی کوچ رویزندگی می کنند.
این استان دارای ۲۲ شهرستان است که عبارت اند از: شیراز، آباده، استهبان، اقلید، جهرم، داراب، سپیدان، فسا، فراشبند، فیروزآباد، قیروکارزین، کازرون، لار،مرودشت،ممسنی، مهر، نیریز، لامرد، بوانات، ارسنجان، خرم بید و زرین دشت.در استان فارسی بیش از ۳۰۰ مورد جایگاههای گردشگری وجود دارد که برخی، جنبه ی باستانی، و برخی جنبه های مذهبی، فرهنگی و طبیعی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *