آستانه ی سید علاءالدین حسین شیراز

آستانه ی سید علاءالدین حسین شیراز

یکی دیگر از امامزادگان با قرب و منزلت شیراز که مزارش زیارت گاه عاشقان اهل بیت است، «سید علاء الدین حسین (ع)» برادر حضرت شاه چراغ است.

آستانه ی سید علاءالدین حسین (ع)
آرامگاه با شوکت و پر برکت ایشان به نام «آستانه»، در خیابانی به همین نام قرار دارد. بنای اصلی آرامگاه در زمان قتلغ خان در اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن نهم هجری قمری ساخته شده‌است. گنبد در سال ۱۳۲۹ بر اثر حوادث متعدد برداشته و در سال ۱۳۳۱ به وسیله مشیرالملک (میرزا ابوالحسن خان) گنبدی با اسکلت فلزی بر روی آن نصب گردید. در میان مردم رسم است که شب های دوشنبه در حرم مطهر ایشان گرد می آیند و حاجت می طلبند. حضرات سید علاء الدین حسین نیز چول برادر بزرگوارش پس از درگیری با سپاه قتلغ، حاکم فارس به زندگی پنهانی روی آورد تا این که او را یکی از روزها درون باغی مشاهده کردند که قرانی در دست و شمشیری بر کمر داشت. سربازان حاکم بر او حمله ور شدند و آن حضرت را به شهادت رساندند و جسد مبارکش را در آن باغ رها کردند. سال ها بعد باغبان باغ متوجه نوری می شود که در شب های جمعه از درون باغ دیده می شد. بعد از کندن محل به جسدی تازه از شخصی می رسند که در یک دستش قرآن و در دست دیگرش شمشیری قرار داشت. از روی نشانه ها و نقل قول های سینه به سینه پی می برند که آن حضرت سید علاالدین حسین (ع) است، بنابراین در آنجا بارگاهی می سازند. مدت ها بعد شخصی به نام «میرزا علی» از اهالی مدینه، ثروتش را وقف ساخت بقعه ای باشکوه برای آن حضرت می کند و خود نیز طبق وصیتش در این آرامگاه به خاک سپرده شده است. در سال ۱۳۰۵ (هـ ق) مشیرالملک، گنبد آن را از نو می سازد که تا سال های نخستین سده ی کنونی پابرجا بود. چون این گنبد از یک طرف نشست کرده بود، در سال 1329 شمسی آن را برداشتند گنبد فلزی به جای آن کار گذاشتند. در سال  1345  خورشیدی برج بلندی برای آستانه ساختند و ساعت بزرگ زنگ داری در آن جای دادند که هنوز هم کار می کند. درون حرم آستانه، همانند دیگر حرم های متبرک، به شکل زیبایی آینه کاری، گچ بری و کاشی کاری شده است. دو گل دسته ی زیبا به ارتفاع ۲۰ متر در طرف چپ و راست ورودی حرم احدات شده است. هم چنین سالن بزرگی پشت حرم ساخته شده برنامه هایی برای گسترش محوطه ی آستانه در حال انجام است. این برنامه ها شامل ساخت زائرسرا، آشپزخانه، موزه، بازار، پارکینگ، درمانگاه و … می باشد.

وضعیت آرامگاه در حال حاضر
آرامگاه در محله آستانه قرار دارد. گنبد کنونی با کاشی‌های معرق پوشیده شده‌است که بر آن به خط ثلث طلایی و بر زمینه آبی سوره مزمل نوشته شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *