راهبردهای رفع کاستی های گردشگری در چابهار

چابهار بیش از ۲۰۰ جاذبه عمدتاً طبیعی و ۹ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که تنها در ارائه گزارش ها به آنها اشاره می شود و تقریبا به غیر از محدودی از آنها نه مسئولان و نه گردشگران با آنها طرح آشنا نشده اند و از ثبت آنها نیز بی خبرند. این بی خبری گردشگران و مسئولان خود نشان از عمق نامهربانی و ناسپاسی از عدم توجه مناسب به آنها حکایت دارد. به عنوان نمونه قلعه پرتغالی های چابهار همزمان با تخت جمشید (۱۳۴۵) به ثبت آثار ملی رسیده است اما شاهدیم که توجه کافی برای تبلیغ و ارائه خدمات گردشگری درخصوص آن تاکنون انجام نشده است. قابلیت های زیادی در توسعه گونه های مختلف گردشگری در چابهار و مناطق پیرامونی از جمله طبیعت گردی، گردشگری دریایی، تفریحی، ژئوتوریسم گردشگری خرید، گردشگری ترانزیت و… به چشم می خورد که میتوان به جاذبه های منحصر به فرد مانند کوه های مریخی، تمساح، جنگل های حراء گل فشان، فرهنگ بومی منطقه و از این دست به عنوان نمونه های بارز اشاره کرد. اما واقعیت این است که چابهار چند مشکل عمده در مسیر توسعه گردشگری دارد. هزینه بالای سفر به منطقه به ویژه به صورت هوایی (رفت و برگشت هزینه بلیت ۵ میلیون ریال) و نبود جاذبه های تفریحی مناسب (گردشگر بعد از صرف هزینه بالا به چابهار می آید ولی نمیداند چه کار کند؟) از مهمترین کاستی های موجود در این حوزه است. نبود مکان اقامتی مناسب (و نمی داند به کجا برود؟)، نبود کادر مجرب و برنامه ریز، عدم همکاری مناسب بخش خصوصی با سازمان و نبود زیر ساخت های مناسب به ویژه در مسیرهای منتهی به چابهار مانند رستوران ها و خدمات بین راهی از دیگر کاستی هایی است که عدم توجه به آنها و نداشتن برنامه برای رفع آنها مانع اصلی توسعه صنعت گردشگری در این منطقه زیبا و بکر است.

راهکارها 
راه رفع مشکلات گردشگری منطقه آزاد و مناطق پیرامونی را به طور خلاصه می توان در اتخاذ اراده مسئولان (منطقه و شهر) جهت توسعه گردشگری عنوان کرد که حرکت براساس طرح جامع گردشگری که سال ۸۶ توسط شرکت مشاوره شهر تدوین شده است می تواند نقطه آغاز این تحول باشد. دخالت دادن بخش خصوصی از طریق ایجاد صندوق حمایت مشترک برای توسعه گردشگری منطقه یکی دیگر از راهبردهای مؤثر برای توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.
به عنوان نمونه هر غرفه دار ماهانه 30 هزار تومان به صندوق مشخصی با مدیریت نهادی صنفی وغیر دولتی به عنوان نمونه اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار واریز کند و سازمان نیز به میزان مبالغ جمع شده در صندوق در آخر ماه آخر مبلغ پرداخت کند، با مبالغ جمع شده می توان جشنواره های مناسب با هدایای مناسب خریداری کرد با مدیریت خود بخش خصوصی به احیای وضعیت گردشگری و به تبع آن سر و سامان دادن به وضعیت تجارت و بازرگانی منطقه پرداخت. برای شروع این تجربه می توان مدیریت یکی از مجتمع ها را به صورت طرح پایلوت انتخاب کرد تا غرفه داران همکاران گردشگری در این طرح یعنی غرفه دارانی که اسپانسر می شوند مورد اعتراض برخی غرفه داران باشد ولی آنها نیز خود را همگام کرده و گردشگری از این آشفته بازار تعدد قیمت ها برای یک کالای مشابه نجات می یابد و برای ترویج و ایجاد فرهنگ مناسب، در این راستا سازمان می تواند به غرفه دارانی که جهت حمایت و اسپانسری همکار می کنند تخفیفاتی در عوارض گمرکی قائل شود. ایجاد جاذبه های انسان ساخت و غیر طبیعی در سطح منطقه با هدف افزایش جاذبه ها و میزان ماندگاری و هزینه کرد گردشگران و تمرکز بر گردشگران استانی به صورت هدفمند و با برنامه با توجه به عدم فرصت های مناسب گردشگری در استان می تواند جمعیت دو نیم و میلیونی استان را برای سفر به این منطقه و استفاده از فرصت های گردشگری راهکار های موثر در ایجاد جهش برای دست یابی به صنعت گردشگری و همچنین ایجاد رونق در فضای کسب و کار منطقه و تجاوز بازرگانان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *