نقش توسعه قشم در افزایش تولید ناخالص داخلی

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی: تولید ناخالص داخلی کشور حدود 900 میلیارد دلار است که اگر بتوانیم فقط قشم را به توسعه کامل برسانیم این جزیره می تواند نقش موثری در افزایش آن داشته باشد.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی: تولید ناخالص داخلی کشور حدود 900 میلیارد دلار است که اگر بتوانیم فقط قشم را به توسعه کامل برسانیم این جزیره می تواند نقش موثری در افزایش آن داشته باشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از طرح جامع فرهنگی، ورزشی و گردشگری قشم که در محل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، افزود: تولید ناخالص داخلی سنگاپور که با هزار و 200 کیلومترمربع مساحتی کمتر از جزیره قشم دارد حدود 2 هزار میلیارد دلار است و می توانیم باتوجه ویژه به مناطق آزادی مانند قشم و توسعه امکانات تفریحی، سرگرمی و ورزشی، سهم این مناطق را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم.

وی اشاره کرد: جزیره قشم هزار و 500 کیلومترمربع وسعت دارد که 300 کیلومتر آن منطقه آزاد و هزار و 200 کیلومتر آن منطقه ویژه اقتصادی است اما در مقایسه با جزیره کیش که 92 کیلومترمربع وسعت دارد، توسعه کمتری یافته است.
ایشان افزود: کشور ماکائو 29 کیلومترمربع وسعت دارد و جزیره ای کاملا گردشگری است که با مساحتی یک سوم مساحت کیش و یک پنجاهم مساحت قشم سالانه 20 تا 25 میلیون گردشگر جذب می کند.
در ادامه علت موفقیت کشوری مانند ماکائو را که جزیره ای کوچکتر از جزیره کیش است برخورداری از امکانات و زیرساخت هایی مانند 15 هزار اتاق در هتل های 5 ستاره و 20 هزار اتاق در هتل های چهار ستاره است.
وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری حلال در دنیا را دارد، گفت: باید ایران مقصد گردشگران حلال در دنیا شود زیرا از سوی نهادهای گردشگری بین المللی ایران در سال 2016 به عنوان اولین و یا 5 مقصد اول گردشگری دنیا پیشنهاد شده است.
سلطانی فر افزود: گردش مالی گردشگری دنیا یک میلیارد و 476 میلیون دلار است که سهم ایران از این میزان حدود نیم درصد است درحالیکه ظرفیت ما برای برخورداری از این سهم حدود 2 درصد است. وی با تاکید بر اینکه باید به امکانات فرهنگی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی در مناطق گردشگری توجهی ویژه شود، گفت : گردش مالی این حوزه در دنیا حدود 6 هزار و 500 میلیارد دلار است.مناطق آزاد منتقدان زیادی دارد زیرا این مناطق برای اهداف توسعه صادرات و رونق اقتصادی پیش بینی شده بود اما در کارکرد از این اهداف فاصله گرفته است از این رو اگر بتوانیم کارکردها را اصلاح کنیم چون ایده و اندیشه آن درست است می توان انتقادها را کم کرد. اگر کارکردها براساس همان ایده های پیش بینی شده باشد می توان در ساماندهی مناطق آزاد موفق عمل کرد.
جزیره کیش حدود 47 هتل ، 20 مجتمع فروشگاهی بزرگ و 27 هتل در حال ساخت داریم ، گفت : این منطقه آزاد هم نتوانسته است اهداف پیش بینی شده را محقق کند زیرا جمعیت کنونی آن 28 هزار نفر است و جذب گردشگر آن هنوز به 2 میلیون نفر نرسیده است.سلطانی فر علت اقبال نکردن مردم از مناطق آزاد به ویژه در کیش و قشم را نبود امکانات تفریحی، سرگرمی، گردشگری و ورزشی بیان کرد و افزود : فقدان این امکانات موجب شده است که ذهنیت مردم از مناطق آزاد صرفا خرید از چند مجتمع فروشگاهی باشد اما اگر بتوانیم امکانات تفریحی و سرگرمی را در این مناطق تقویت کنیم می توانیم در جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق عمل کنیم همانطور که با توسعه امکانات تفریحی در دو تا سه سال اخیر و در کیش توانستیم گردشگران خوبی را جذب کنیم.ترکیب گردشگران به مقصد قشم از اقشار متوسط به پایین و به مقصد کیش از اقشار متوسط به بالاست که اگر بتوانیم امکانات تفریحی، ورزشی و گردشگری بیشتری ایجاد کنیم ذهنیت مردم و مسئولان از مناطق آزاد اصلاح خواهد شد و در می یابند که این مناطق صرفا مرکزی برای خرید نیستند.
برای توسعه امکانات گردشگری مذاکرات خوبی با سرمایه گذاران خارجی انجام شده است و در این باره سرمایه گذاران آلمانی و ترک اعلام آمادگی کردند که بتوانند 20 هتل 5 ستاره را در ایران احداث کنند که این امر تاثیر مهمی در رونق گردشگری و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

منبع: سازمان میراث فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *